Stockholm stad har som mål att vara en ”Fossilbränslefri organisation” senast 2030 och har utformat sin sina rese- och mötespolicys utifrån detta mål, i alla fall tills det kommer till flygresorna. I dagarna kom stadens nya rese- och mötespolicy och ännu en gång har man fattat beslut om att fortsätta flyga på fossila flygbränslen, trots att fler och fler flygbolag samt fristående organisationer erbjuder möjlighet till fossilfritt flygande. För att kompensera för flygresans klimatpåverkan låter man i stället den klimatväxlingsavgift, motsvarande 50 procent av biljettpriset som staden tar ut på alla flygresor, gå till trädplantering i Stockholms stadsmiljö.
Men dagens flygplansflotta är redo att flygas på fossilfria bränslen. Det har bland annat flygbolaget Bra visat genom att flyga ett av sina flygplan mellan Malmö och Bromma på 100 procent förnybart bränsle. Eftersom förnybara flygbränslen minskar de fossila koldioxidavtrycket med runt 80 procent, jämfört med fossila flygbränslen, är de en viktig del i flygets klimatomställning. Utmaningen är att dessa bränslen idag är två till fyra gånger dyrare än traditionella flygbränslen, vilket hämmat både efterfrågan och utbudet. Flygbolagen har inte själva mäktat med att bryta detta moment 22. Men förändring är på gång och produktionen ökar nu stadigt. Sedan tre år har Sverige gått före med en reduktionsplikt för flyget vilket innebär ett krav på minskade utsläpp från flygbränsle genom iblandning av fossilfria flygbränslen. En ännu viktigare pådrivare är EUs beslut att minst 70 procent av allt flygbränsle inom unionen ska vara fossilfritt 2050. Från och med 2025 kommer det fossila bränslet gradvis att fasas ut från de europeiska flygplatserna. Men även om EU och ett antal andra länder står i färd med att inför inblandningskrav kommer frivilligmarknaden fortsatt spela en viktig roll, inte minst i enskilda organisationers hållbarhetsarbeten. Det fossilfria bränsle som man som flygresenär kan köpa till sin resa tillförs flyget på samma sett som den gröna el som staden köper tillförs elnätet.
För en organisation som har ett mål om fossilfrihet redan 2030, och som då och då behöver flyget för att både anställdas livspussels samt det personliga mötet är viktigt, är tillvalet av fossilfritt flygbränsle ett alternativ som bör övervägas. För det är det, tillsammans med valet av ett flygbolag med en ung flygplansflotta, som minskar klimatpåverkan från flygresorna. Det gör tyvärr inte nya träd i Stockholms stadsmiljö. Trädplantering är förstås positivt, men signalen att det går bra att flyga fossilt eftersom det planteras lite träd är felaktig och destruktiv. Därtill bör trädplantering ingå i stadens normala arbete och inte vara avhängigt av flygresor för sin finansiering.
Mattias Goldmann, grundare, 2030-sekretariatet
David Hild, vd, Fly Green Fund
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
