Inför valet 2018 skördade Socialdemokraterna framgångar med sin valfilm där partiledaren Stefan Löfven slår ett slag för välfärden och beställer en korv. Nu tar partiet ett nytt grepp och släpper 499 dagar före valet en påkostad reklamfilm som är ett poetiskt försvarstal för välfärden.

Socialdemokraterna släpper sin mellanvalsfilm i dag, lagom till första maj. Filmen är producerad av byrån som gjorde ”korvfilmen”, Acne.

Filmen premiärvisas efter statsministerns tal på Socialdemokraternas digitala första maj-firande, runt klockan 10.45.

Filmen är 70 sekunder lång. I filmen läser en undersköterska, gestaltad av skådespelaren Alexander Salzberger, en dikt som är ett försvarstal för välfärden. I fonden syns olika mottagare och utövare av välfärden. Filmen är inspirerad av den amerikanska poeten Amanda Gormans diktläsning under installationen av president Joe Biden.

– Vi upplever ett jättestarkt engagemang för välfärden utifrån det som har hänt, med pandemin och samhället nu. Då kände vi att vi vill prata med väljarna och göra något större. Då bestämde vi oss för att göra den här filmen, som handlar om man ska försvaga eller förstärka välfärden, säger Helena Salomonson kommunikationschef på Socialdemokraterna.

Socialdemokraterna brukar annars lägga sitt externa kommunikationskrut i valrörelsen.

– Vi tänkte att vi kanske ska göra lite annorlunda och göra något som slår an tonen som finns i samhället nu. Vi tog kontakt med Tommy och Christian på Acne och sa att vi ville prata lite mer det här (välfärden) men utifrån det grundläggande vägvalet och vi kan prata på det här sättet, filmen är ju nästan poetisk i sitt anslag.

Filmen ska gå bland annat i sociala medier och på Aftionbladet.se.

– Så får vi se vad vi får för gensvar.

Blir det TV4?
 – Vi har inte exakt bestämt alla medieköp än. Vi får se hur det går och tar iterativa steg. Jag är superstolt stolt och det ska bli roligt att se vad filmen får för mottagande.

Hoppas ni på samma framgång som med korvfilmen?

– Det var ju fantastiskt. Det var en annan typ av film som var tydlig kring att valdagen närmar sig. Nu hoppas att gör en film som når fram i bruset vi har nu. Många vill prata men inte alla har något att säga. Jag ror på att försöka ta en minut och titta folk i ögonen prata ur djupet av det socialdemokratiska hjärtat om välfärdsfrågor och vilket vägval Sverige står inför.

teamet bakom filmen

arbetsgrupp Socialdemokraterna
kommunikationschef: Helena Salomonsson
digital redaktör: Ebba Grape

arbetsgrupp Acne
art director: Tommy Carlsson
copywriter: Christian Karlsson
strateg: Johanna Gustafsson
projektledare: Natalie Pehar N’doye
produktionsledare: Emelie Thorén