• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

15 Oct 2018

Santa Maria backar efter mediestorm

När Paulig Foods kryddmärke Santa Maria bytte förpackning möttes företaget av kritik i sociala medier som blev en smärre mediestorm. Nu lyssnar Paulig på kritiken och ändra funktionen för ett antal kryddburkar.

När Paulig Foods kryddmärke Santa Maria bytte förpackning möttes företaget av kritik i sociala medier som blev en smärre mediestorm. Nu lyssnar Paulig på kritiken och ändra funktionen för ett antal kryddburkar.

Konsumenterna har framförallt upprörts över att spridaren (sprinklern) har tagit bort på ett antal av de omdesignade kryddburkarna.  Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods, är van vid konsumentdialog och lägger inte locket på utan ger sitt perspektiv:

– Vi har kikat på hur mycket det (kritik) var i sociala medier. Vi kom fram att det var runt 2 000 personer som hörde av sig, vilket sätter lite perspektiv på att media har en tendens att blåsa upp. Sedan ska man vara ödmjuk för att ännu fler, som inte har hört av sig, tycker så här.

Santa Maria fick mer reaktioner i sociala medier än vanligt efter lanseringen av de omdesignade förpackningarna.

– Det var markant mot vad det brukar vara i sociala medier, men vi hade förväntat oss reaktioner när det sker en förändring av den klassisk produkt som finns i de flesta hem.

Hade ni inte fokusgruppat?
– Jo, absolut. Vi gör alltid omfattande användartester. Men här var det väldigt många olika kryddsorter, så man måste testa ut hur varje kryddsort beter sig. I media har det framstått som att alla förpackningar har fått större öppningar (utan ströare) men så är det ju inte.

Nu sätter Pauligs analyserat konsumenternas feedback och återinför ströare på ett antal kryddburkar, efter vad de uppfattar som konsumenternas önskemål.

Mitt i kritiken är Eva Berglie ändå nöjd med att konsumenterna har en dialog med företaget.

– Absolut. Det är rätt häftigt att det kan skapa så mycket engagemang och medieuppmäksamhet. Vår burk lite helig, det känns häftigt.

Har ni haft hjälp av kriskonsulter?
– Nej, det är ju vad företaget har mig till.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-13, 10:06

Tiktok kampanjar om ungas psykiska hälsa

Tiktok kampanjar med Tim Bergling Foundation, Bris och UMO.

Case
2025-10-06, 06:30

Almega kampanjar i turbulent valfråga

För opinionsbildarna har redan valåret brakat igång. Det gäller i högsta grad Almega Utbildning som river igång en kampanj mitt i en av de mest turbulenta politiska frågorna: skolan.

Case
2025-09-25, 09:11

FN utser Göteborg till hållbarhetsnav

Göteborg utses av FN till “Sustainable Lifestyle Hub”.  Det har bestämts vid FNs generalförsamling.

Case
2025-09-16, 07:26

Kvinnoorganisation tar nattklubbs-namn

Efter 27 år byter 1,6 & 2,6 miljonerklubben namn.

Case
2025-08-27, 06:51

SBAB sparkar ”illojal” influencer

UPPDATERAD. Den statliga banken SBAB sparkar en medarbetare som anses ha gjort reklam för konkurrerande produkter i sin influencerkanal.

Caseinfuencer marketing
2025-08-25, 12:39

Anmälningar mot SJ rullar in hos DO

Diskrimineringsombudsmannen (DO) fick under helgen ta emot ett flertal anmälningar mot SJ. Detta efter att SJs ordförande, Kenneth Bengtsson motiverat att företagets vd Monica Lingegård med åldersskäl.

Case
2025-08-15, 08:58

Byrån som tvättar Roger Samuelsson i Dagens Industri

När medicinteknikbolaget SHLs grundare Roger Samuelsson tar strid med Skatteverket anlitar han en av Sveriges tyngsta pr-byråer.

CaseKundrörelser
2025-06-25, 05:46

Fåret Frank gör comeback hos Tele2

Medan Almedalsveckan vecklas ut på den får-täta ön Gotland, släpper Tele2 nyheten att dess reklamfigur, fåret Frank återvänder efter nio år.

Case
2025-06-24, 07:44

Sodexo serverar sjukhusmat i Almedalen

Det franska matservicebolaget Sodexo sätter upp en matservering under Almedalsveckan och räknar med servera tusentals smakprover.

almedalen 2025Case
2025-06-23, 14:27

Teknikföretagen framtidskampanjar i Almedalen

Teknikföretagen kampanjar i Almedalen för att få ut arbetsgivarorganisationens nya framtidsagenda.

almedalsveckan 2025Case
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Reklamprofil blir chef för Fotografiska
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Akavia värvar från Demoskop

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram