Elin Frendberg, vd på Fotografiska sedan närmare sju år, slutar. Hon ersätts av Jenny Kaiser, som senast jobbade som vd på reklambyrån Åkestam Holst. Hon har även haft ledande roller på Visit Sweden.
Hon tillträder 17 november.
Hur gick det till?
– Jag blev uppringd av en rekryterare som bjöd in mig i processen. Jag tänkte att det var en fantastisk möjlighet.
Vad ska du uträtta?
– Jag behöver först sätta mig in i jobbet och träffa kollegorna så det kan jag inte berätta om just nu, men som alltid när en vd väljer att lämna, har man en möjlighet att göra en förnyelse. Och det är väl vad det handlar om, med den fantastiska plattform som Fotografiska redan står på.
Du byter bransch, från reklam till kultur, några reflektioner kring det?
– Jag har alltid varit en person som tror på vikten av kompetens som flyttar över gränser, där man tar med sig erfarenheter in i nya sammanhang, samtidigt som man har respekt för det som redan finns. Det utvecklar människor, verksamheter och upplevelser för mottagarna.
Vad kan du ta med till Fotografiska från reklambranschen?
– Många olika saker, som att leda i transformation då omvärlden förändras med blixtens hastighet, något som kräver en tydlig strategi och förmågan att få människor med sig på resan.
Hur är din relation till foto?
– Jag tar del av konst i alla dess former, där foto är en del uttrycksformen. Konst är viktigt för människor och än viktigare i den tid vi lever i.
Vad konsumerar du själv för kultur?
– Allt möjligt. Jag är en allätare och en återkommande gäst på Fotografiska under åren.
Fotografiska har tidigare visat Diesel-kampanjer från byrån Paradiset. Kommer Fotografiska nu att visa reklamkampanjer från Åkestam?
– Haha, det avstår jag från att kommentera.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.


