Av totalt 2 000 bidrag har nu över 300 finalister valts ut till årets upplaga av den globala pr-tävlingen Sabre. Vinnarna presenteras på en gala i London 19 maj.
15 svenska byråer nominerats, 24 gånger, i de olika kategorierna. Flest nomineringar (fyra stycken) har Jung och Prime fått, följt av Cohn & Wolfe (tre).
Nedan listas samtliga svenska nomineringar, som är indelade i kategorier utifrån både bransch och region.
Diamond Sabre Awards
Research and planning
• Rippler Communications och Falu Rödfärg med ”The Moonhouse”.
Research and planning
• Rippler Communications och Falu Rödfärg med ”The Moonhouse”.
REGIONER
Nordics
• Unibet och Cohn & Wolfe Stockholm med ”Fan of the Year”.
• Ikano Bank och Volontaire med ”Flappy Saver”.
• Pronto och Philips Avent med ”Joller – A Podcast between Parents”.
Nordics
• Unibet och Cohn & Wolfe Stockholm med ”Fan of the Year”.
• Ikano Bank och Volontaire med ”Flappy Saver”.
• Pronto och Philips Avent med ”Joller – A Podcast between Parents”.
Global programme
• Jung Relations och Absolut Vodka med ”Andy Warhol Art Exchange”.
• Jung Relations och Absolut Vodka med ”Andy Warhol Art Exchange”.
OMRÅDE
Cause-related marketing
• Svenska Kyrkan och Prat PR med ”Food Truck to end world hunger”.
Cause-related marketing
• Svenska Kyrkan och Prat PR med ”Food Truck to end world hunger”.
CSR
• JMW och Absolut med ”Buddy check”.
• JMW och Absolut med ”Buddy check”.
Public affairs
• JKL och SPF med ”The Pension Tax Calculator”.
Digital campaign
• MSLGroup Stockholm och Procter & Gamble med ”Pampers Stroller Walks”.
• MSLGroup Stockholm och Procter & Gamble med ”Pampers Stroller Walks”.
• Prime och Electrolux med ”World Wide Vac”.
Social media/Social networking
• Edelman Deportivo och SSU ”Never forget to vote”.
Blogger outreach
IUM Sweden och Barncancerfonden med ”The blog battle”.
Guerrilla marketing
• Cohn & Wolfe Stockholm och Lidl med ”Dill”.
• Edelman Deportivo och Unicef med ”Escape ends here”.
Sponsorship
• Jung Relations och Svenska Spel ”Sweden’s Biggest Shootout”.
Marketing to men
• Jung Relations och Grönstedts med ”Head of PR”.
BRANSCH
Automotive
Automotive
• Jung Relations och Volvo Cars med ”The Stutterheim Puzzle”.
Entertainment
• Cohn & Wolfe Stockholm och Egmont med ”Comics in teaching”.
Travel and tourism
• Burson-Marsteller och Lufthansa med ”Är du Klaus-Heidi?”.
• Prime och Scandic med ”Scandic to go”.
Consumer health
• Prime och Trygg-Hansa med ”The Fire Race”.
Medical technologies
• Dahlheim & Sjöqvist och Resmed Sweden med ”Citizen Broadcasting Network: World Sleep Day 2014”.
Educational and cultural institutions
• JKL och Friskolornas riksförbund med ”Skolvalet”.
Not-for-profit
• Prime och ECPAT Sweden med ”#sopigstraffskala”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...