Saco vill driva en huvudfråga inför EU-valet: ”ett mer balanserat politiskt samtal och för att grunda politiska reformer i fakta och kunskap”.
– Grunden är att vi såg att det fanns ett starkt stöd från Saco-medlemmarna att lyfta en mer sansad och mindre hätsk och polariserad politisk debatt. Det saknade verkligen medlemmarna. Vi ser också en risk i att det är stora frågor som står på spel i EU-valet men debatten i Sverige handlar mer om Snus och EPA-traktorer och ganska populistiska utspel, säger Emma Nilsson, kommunikationschef för Saco.
Saco vidareanvänder för kampanjen sin kommunikationsplattform från riksdagsvalet 2022: Slow Politics.
En skillnad jämfört med riksdagsvalet är att Saco nu driver på för ett större svenskt valdeltagande.
– Vi vill att fler röstar. Valdeltagandet var bara 55 procent förra gången. Vi vill göra allt vi kan för att medlemmarna i Sacoförbunden ska gå och rösta.
Målgruppen är förutom Saco-medlemmarna politikerna.
– Vi kräver att politikerna talar om de viktiga och långsiktiga frågorna.
Huvudkanalerna är sociala medier och en kampanjsajt.
Innehållet i kampanjen består bland annat av en Novus-undersökning som visar hur akademikerna ser på den politiska debatten i EU och hur de ser på EU-valet.
Saco presenterar även en lista på de 20 framgångsrika och långsiktiga svenska samhällsförändrarna i Bryssel.
Den 20 maj anordnar Saco ”EU-valets mest sansade debatt” med fyra EU-parlamentariker. Dessa förses med delningsbilder för vidare spridning.
En ”gå rösta”-kampanj där Saco går ut i en annonskampanj i sociala medier och med material som alla 21 medlemsförbund kan använda i egen regi.
– Annonseringen sker på Meta och LinkedIn, där LinkedIn är kampanjens huvudsakliga kanal. LinkedIn är en växande plattform som har ett positivt och bra klimat för användaren och är därmed en naturlig kanal för Slow Politics-kampanjen. Här har vi riktade annonser gentemot akademiker i olika åldrar och positioner, berättar Emma Nilsson.
Budgeten för kampanjen ligger på 1 miljon kronor.
Byrå är Reform Society.
För sin EU-kampanj använder Saco ett annat grafiskt uttryck med en löpsedelsgul färg och en sköldpadda som travar fram på två ben.
– Sköldpaddan är en symbol för ’skynda långsamt’-tanken vi vill föra fram. Sköldpaddan blir som ett krav-märke för goda politiska debatter, arbete och relationer. Vi vill att det ska se annorlunda ut med ett tydligt kampanjmaterial.
Hur utvärderar ni insatsen?
– Vi utvärderar naturligtvis alla våra kampanjer och ser vilken spridning de har haft och inte minst hur nöjda förbunden är. Vi har haft en väldigt stor konsensus i Saco-förbunden att de här frågorna är väldigt viktiga att driva.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.