• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Apr 2024

Håll Sverige Rent pressar skräpiga kommuner

Över en halv miljon barn medverkar i Håll Sverige Rents kampanj Skräpplockardagarna. Nu släpper organisationen deltagarstatistiken för att ”peppa” kommunerna som saknas på listan.

Miljökampanjen Skräpplockardagarna 2024 pågår under perioden 1 mars – 31 maj där anmälda deltagare medverkar genom att plocka skräp i sina kommuner.

– Skräpplockning är en pedagogisk aktivitet som bidrar till att barn och unga tidigt får lära sig om nedskräpning och dess konsekvenser. Syftet är inte att barnen ska städa och hålla rent, utan att de ska lära sig att inte skräpa ner, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Hittills har nästan 500 000 barn och totalt 600 000 personer anmält sig till Skräpplockardagarna.

– Vi håller jämn takt med förra årets deltagande. Med drygt en månad kvar tror vi att vi kan komma upp i deltagarsiffrorna från 2023 som landade på totalt 710 000 anmälda, barn och vuxna sammanräknat.

Anmälan sker genom att en lärare, pedagog eller rektor anmäler sin enskilda klass eller en hel skola/förskola. Ledare i ett lag eller förening kan också anmäla sig.

Väl ute i fält, hur samordnar ni en kampanj som innefattar en halv miljon barn?
– Det är 20e året i rad som Håll Sverige Rent genomför kampanjen, och vi kan väl säga att under den tiden har vi byggt upp ett tätt samarbete med både kommuner, förskolor och skolor runt om i landet. Håll Sverige Rent vägleder och stöttar kommuner som i sin tur hjälper lokala skolverksamheter att exempelvis ta hand om skräpet som plockas. Lärare och pedagoger förser vi med undervisningsmaterial, handledning och inspiration så att de känner sig trygga att genomföra själva skräpplockaraktiviteten tillsammans med barnen. Det är också viktigt för oss att barnen får lära sig om skräpets uppkomst och konsekvenser, säger Johanna Ragnartz och lägger till:

– Håll Sverige Rent åker också ut på en skräpplockarturné där vi besöker några av de förskolor och skolor som deltar.

Hur jobbar ni för att värva fler att medverka?
– Håll Sverige Rent vill att alla barn i Sverige ska få möjlighet att plocka skräp i skolan åtminstone en gång per år. Därför samarbetar vi med kommuner, som i sin tur peppar och sprider ordet till lokala verksamheter. En stor del av kommunikationen för att värva deltagare sker också direkt till lärare, pedagoger och rektorer via e-postutskick. Håll Sverige Rent driver också utbildningsprogrammet Grön Flagg, där Skräpplockardagarna är en av flera aktiviteter som förskolor/skolor kan arbeta med på temat skräp & avfall.

Kampanjen har knappt någon kommunikationsbudget, enligt Johanna Ragnartz, och arbetet drivs av en intern projektgrupp på åtta personer.

– Så att nå ut i egna kanaler och samverka genom befintliga nätverk är en viktig del i att lyckas.

Nu har Håll Sverige Rent publicerat den aktuella deltagarstatistiken som visar antal anmälda barn och vuxna i 283 kommuner.

Varifrån kommer inspirationen att presentera en topplista?
– Topplistan visar precis det den heter, kommuner där det just nu finns flest skräpplockande barn. Vi tycker det är ett enkelt och kommunikativt sätt att visa upp det stora deltagandet i kampanjen. Vi har i andra utskick även lyft fram de kommuner som ligger i topp för respektive län. Just topplistor, eller deltagarstatistik generellt, är också något vi märkt att nyhetsmedia ofta vill skriva om.

Anmälan är fortfarande öppen fram till sista maj.

– Vi är noga med att alltid publicera hela deltagarlistan, alla som är med i Skräpplockardagarna tycker vi är värda att uppmärksamma.

Genom deltagarstatistiken kan man utläsa vilka kommuner som har minst antal anmälda deltagare.

Hur ser ni på det här som kommunikativt grepp? Är det ett sätt att sätta press på kommunerna? Och hur ska man tolka bottenlistan, är det Sveriges renaste kommuner eller Sveriges sämsta skräpplockare?
– Det finns ingen bottenlista. Alla deltagare är med och bidrar till ett renare Sverige och rustar barn och unga med viktig kunskap och handlingskraft inför framtiden. Listan tar exempelvis inte hänsyn till hur många barn som finns i kommunen, så det kommer automatiskt bli så att mindre kommuner där det bor färre barn sannolikt hamnar längre ner på listan även om de engagerat väldigt många. Och listan visar som nämnt, de kommuner där det just nu finns flest skräpplockande barn, inget annat.

Johanna Ragnartz lägger till:

– Listan som vi publicerar kan snarare användas till att sätta press, eller pepp, på de kommuner och verksamheter som helt saknas på listan.

Veckans Brief har sammanställt en tabell som visar kommunerna med flest och minst antal anmälda deltagare fram till 17 april

Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
 

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Casekampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-30, 08:25

Råd ska råda över varumärket Sverige

Svenska institutet har utvecklat en ny strategi för varumärket Sverige. Bland annat ska ett råd stämma av hur varumärket utvecklas.

Case
2025-04-25, 07:01

Greenpeace dubbelanmäler Arla för vilseledning

I ett pressmeddelande meddelar miljöorganisationen Greenpeace att den anmäler mejeriföretaget Arla för vilseledning i sin kommunikation.

Case
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-02, 11:05

SCA om Greenpeace samtyckeskampanj: Den tar polisen hand om

Miljöorganisationen Greenpeace genomför ”en samtyckes- och hållbarhetskontroll” vid skogsbolaget SCAs virkesterminal i Timrå. SCA tycker att Greenpeace har fel i sak och bär sig olagligt åt.

Case
2025-03-08, 16:06

De kampanjar på kvinnodagen

Expressen utser Årets kvinna. Saco och Sveriges Ingenjörer uppmärksammar löneskillnader mellan män och kvinnodagar. Moderaterna letar flera kvinnliga politiker. Här är urval kampanjandet under den Internationella Kvinnodagen.

kampanjopinionsbildning
2025-03-05, 08:22

Så ordnade Svensk Handel drömgästen Ulf Kristersson

Många opinionsbildande organisationer drömmer om ett besök från statsministern. För Svensk Handel blir drömmen sann i dag.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-02-28, 14:05

M rullar ut valvinnare i Stockholm

Moderaterna tror sig har hittat en väg till att återta makten i stadshuset i Stockholm och gör ett första försökt på måndag.

kampanjpolitikval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram