• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

10 May 2021

NOVUS: Lena Mellin påverkar Aftonbladet opinionsmätningar

Novus vd Torbjörn Sjöström anser att Aftonbladets Iniziopanelen blir snedrekryterad då tidningens politiska kommentator Lena Mellin uppmanar läsarna att gå med i panelen. Det skulle vara en förklaring till varför undersökningarna visar resultat som avviker från andra institut, anser Torbjörn Sjöström, som tycker det är ”extremt allvarligt”. Men Lena Mellin försvarar undersökningen, som levereras av Demoskop.

Novus vd Torbjörn Sjöström anser att Aftonbladets Iniziopanelen blir snedrekryterad då tidningens politiska kommentator Lena Mellin uppmanar läsarna att gå med i panelen. Det skulle vara en förklaring till varför undersökningarna visar resultat som avviker från andra institut, anser Torbjörn Sjöström, som tycker det är ”extremt allvarligt”. Men Lena Mellin försvarar undersökningen, som levereras av Demoskop.

Ursprunget till Iniziopanelen är undersökningen Sverige Tycker, som Schibsted byggde upp med Inizio, som sedermera fusionerades med Demoskop. Nu tycker Torbjörn Sjöström att undersökningen borde kallas ”Lena Mellin tycker”.

Han beskriver i ett blogginlägg hur han med hjälp av Retriever gick igenom artiklar i Aftonbladet där panelmedlemmar rekryterades. 40 procent av artiklarna var kategoriserade som ”politik”.

”Men inte nog med det, det visade sig att man primärt rekryterar i slutet av Lena Mellins texter”, skriver Torbjörn Sjöström.

Rekryteringsmetoden kan innebära att panelen inte blir representativ för befolkningen i stort och Aftonbladet har lyft flera resultat som inte har återfunnits hos de andra instituten.

”Detta är extremt allvarligt när Aftonbladet hävdar att de undersöker svenskarnas åsikter och därmed insinuerar att Novus, Sifo och Ipsos har fel månad ut och månad in. Man skapar en alternativ ’Aftonbladetverklighet’”, skriver Torbjörn Sjöström.

Han tycker att Aftonbladet borde avstå från att publicera artiklar med rubriker som ”Moderaterna bästa miljöparti” och ”Succé för Sabuni”.

”Om undersökningarna inte är sanna borde de heller inte vara nyhetsmässigt intressanta”, skriver Torbjörn Sjöström.

Dagens Opinion får tag på Lena Mellin på bussen från Norrtälje.

Novus anser att det finns en risk för inte representativa paneler när du som är mycket läst uppmanar folk att anmäla sig till panelen. Hur ser du på det?
– Rekryteringen sker på fler ställen. Men det ska du prata med Demoskop om.

Ni drar ju rätt hårt på rubriker som sist, ’Annie Lööfs succé – bästa resultatet sedan 2017’, men det är resultat som inte syns hos i andra opinionsmätningar ännu. Hur kommer det sig att undersökningarna kan skilja sig?
 – Vi kan hitta förändringar (i opinionen) innan annan opinionsmätningarna kan. Det är min bestämda uppfattning.

Moderaterna var störst i en av era mätningar (5 mars 2021), men har inte varit störst någonstans i år och inte hos er heller sedan dess. Hur kommer det sig?
 – Det var en enstaka mätning.

På frågan om hon har förtroende för Demoskop svarar Lena Mellin:

– Demoskop var bäst och Inizio var näst bäst på att förutse valresultatet (2018)

Kommer ni att anlita Demoskop framöver?
 – Vi kommer att fortsätta att anlita Demoskop.

Torbjörn Sjöström kallar er panel för ’Lena Mellin tycker’.  Hur ser du på det?
– Han kanske behöver nya kunder, säger Lena Mellin.

Dagens Opinion har sökt Demoskop för mer info

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-05-23, 09:29

V och M sticker ut bland hyresgästernas partisympatier

Indikator Opinion har på uppdrag från Hyresgästföreningen undersökt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta i ett val idag.

opinionsbildningpolitikundersökning
2024-05-23, 06:51

Rapport: Sverige behöver bli starkare inom ai

TechSverige anger i en rapport att Sverige behöver stärka sin konkurrenskraft inom ai och presenterar ett antal förslag för att lyckas med detta.

Branschundersökning
2023-09-11, 23:44

Väljarnas viktigaste frågor – så levererar Tidöpartierna

Undersökningsföretaget Demoskop presenterar färsk statistik över vilka som är väljarnas viktigaste frågor och hur väl regeringen och SD levererar på valöftena.

undersökning
2023-06-01, 09:45

Hållbarhet och demokrati hetast i Almedalen

Här är ämnena som trendar inför Almedalsveckan 2023.

almedalen 2023undersökning
2023-02-16, 07:03

Sveriges varumärken: Ikea mer värt än Spotify

När Brand Finance listar Sveriges mest värdefulla varumärken för 2023 är det förändringar i toppen, men ingen slår Ikea.

undersökning
2021-10-06, 19:49

Han blir chef för Kantars crossmedia-erbjudande

Kantar Sifo samlar alla sin räckviddsmätningar i ett eget affärsområde och värvar en chef från samarbetspartnern Comscore.

arbetarrörelsermedierundersökning
2021-08-18, 07:00

SCB: Lägsta invandringen sedan 2005

Myndigheten Statistiska Centralbyrån rapporterar att invandringen till Sverige ligger på den lägsta nivån i Sverige sedan 2005. Och ett kanske oväntat land dyker upp som det näst mest vanliga invandrarlandet.

undersökning
2021-07-07, 05:25

Så här mycket pengar har partierna i sina valfonder

Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har kollat upp hur mycket partierna har i sina valfonder. 

undersökning
2021-06-25, 07:16

LO: Deltidsarbetet minskar men skillnaden arbetare-tjänstemän ökar

LO visar i en ny rapport att skillnaden i andel deltidsarbete mellan tjänstemän och arbetare är ”rekordstor”. Anledningarna till deltid skiljer sig också. Dock har andelen deltidsarbete minskat.   

arbetsmarknadundersökning
2021-06-14, 05:57

INSIGHT INTELLIGENCE: Svenskarna tycker hållbarhet är viktigt – litar inte på företagen

Undersökningsföretaget Insight Intelligence är klar med sin tredje undersökning om hur svenskar ser på hållbarhet. 95 procent anser att hållbarhet är viktigt och 80 procent set stora klimatproblem. Men förtroendet för hur företag lever upp i hållbarhetsområdet sviktar.

undersökning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Heidelberg värvar pa-chef hos Energiföretagen

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram