Moderaterna släpper flerdelad valkampanj

Idag inleder Ulf Kristersson sin valturné i Umeå. Då släpper Moderaterna även sin stora utomhuskampanj. Partiet anser att
det är via utomhus-reklam partiet kan bygga störst räckvidd, inte minst bland de unga som inte går att nå så enkelt via en
tv-kampanj.
”Det är en ganska stor satsning vi gör, säger Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer om utomhuskampanjen.
Utomhuskampanjen släpps i två delar. Den första delen släpps den 1 augusti och rullar tre veckor framöver. Där vill
Moderaterna tydgliggöra vad partiet anser att valet handlar om:
* att det finns en konflikt
* att konflikten gäller ett antal sakfrågor där Moderaterna har väljarna på sin sida.
* att Moderaternas sida (SD, M, L och KD) är överens medan den rödgröna sidan inte är det.
Här lyfter Moderaterna elva frågor där högeblocket ska vara överens men där partiet anser att det är tveksamt om den rödgröna sidan är det: dubbla straff för gängkriminella, avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän, unga förnederingsrånare ska sitta inlåsta, nej till återinförd fastighetsskatt, ”det ska löna sig att jobba”, ”mindre krångel för småföretagare”, lägre bränslepriser, Rut-avdraget ska behållas, mer kärnkraft, stram invandring och nej till tvångsbussning av elever.
Detta illustrerar Moderaterna i sin kampanj med röda frågetecken kring motståndarssidan inställning i de olika frågorna och blåa utropstecken kring Moderaternas.
I den andra delen, där Moderaternas valarbetare själva sätter upp affischerna, finns fyra budskap:
* ”Nu får vi ordning på Sverige”, som är Moderaternas huvudbudskap och som ska genomsyra alla kampanjer.
* Samt ”Nu får vi ordning på brotten, Nu får vi ordning på jobben och Nu får vi ordning på klimatet.
Den andra delen kör i gång samma vecka som förtidsröstningen inleds, 24 augusti och pågår fram till valdagen 11 september.
Moderaterna lägger runt 65 miljoner kronor på sin valkampanj. Hälften går till köp av reklamutrymme. En stor del går till en utökad skara medarbetare under valrörelsen. Moderaterna lägger även en stor del på online video. Det rör sig dock inte om en större valfilm utan om flera mindre filmer riktade till olika målgrupper, exempelvis skogsägarna.
”På det här viset får vi helt andra resultat, om vi hör av oss direkt till en person, och den personen får en film som är relevant för henne, tittar hon i snitt tre gånger på den i stället för att klicka bort den”, säger Moderaternas kommunikationschef Martin Borgs.
Moderaterna har också tagit fram en mejlkampanj för olika målgrupper där partiets partiledare vänder sig direkt till individen, som via en qr-kod får en personfierade kampanj. Det kan gälla målgrupper som villaägare eller kärnkraftsanhägare, men även Moderaternas interna valarbetare. Moderaterna har särskilt stora förhoppningar på utlandssvenskarna som enligt partiet består av 170 000 personer.
En annan del i kampanjen består av att Sofie Wiklund, tidigare inbiten socialdemokrat, nu anställd projektledare på Moderaterna, åker ut på en egen valturné för att försöka få andra att byta sida.
Moderaterna kommer också att under sina dörknackningskampanjer dela ut 10 000 jordnötspåsar med bild på Ulf Kristersson på påsen.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.