I går berättade Tågföretagarnas näringspolitiska expert Gustaf Engstrand att Moderaterna hade ”vissa öppningar”, när det gäller utbyggnaden av höghastighetsbanor, något som partiet varit bestämt emot sedan Ulf Kristersson tog över som partiledare år 2017. Men att Moderaterna skulle öppna för höghastighetsbanor, avvisar Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus mycket bestämt.

– Att vi skulle ha mjuknat när det gäller höghastighetsbanan stämmer inte. Däremot  har vi öppnat för att man behöver titta på andra finansieringsformer för infrastruktur.

Det var när Tågföretagen kommenterade en rapport från Trafikverket, som frågan om det politiska underlaget för utbyggnad av höghastighetsbanan kom upp. Rapporten beskrev fyra alternativ på höghastighetsbana mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg, varav inget skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt.

– Rapporten fick inte oss att ändra oss och jag har svårt att tänka mig att höghastighetsbanan nu blir av.

Varför är ni så mycket emot höghastighetsbanan?
 – Det är ett dyrt prestigeprojekt som kommer att tränga undan andra infrastrukturprojekt. Vi (Moderaterna) tycker att man ska titta på var man ska förstärka stambanan när det gäller arbetsmarknadsregioner och säkerställa att vi får bra godsjärnvägar och att vi tar bort flaskhalsar i stället för att lägga stora resurser på att spara några minuter på att resa mellan Stockholm och Göteborg och Malmö, säger Maria Stockhaus och lägger till:

– Det här är ett projekt som fokuserar enbart på södra Sverige. Vi vill att man ska få med sig andra delar av Sverige, till exempel längs kusten till Luleå där det händer mycket med industrin och gods ska kunna transporteras och folk ska kunna pendla.

Moderaterna tänker sig också att resvanorna kommer att förändras post-corona.

– Ett annat problem (med höghastighetsbanan) är att man kommer att resa mindre mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men det märkliga är att det är bara flyget man vill prata om, men resandet kommer att minska även för tågen.

Hur kan ni landa i en så annorlunda analys jämfört med Tågföretagen som tycker att det är ett måste att byta ut den 100-åriga stambanan?
 – Vi tycker absolut att det behövs mer järnväg i Sverige, men det behöver inte vara ett prestigeprojekt, som kostar fruktansvärt mycket, utan man kan se var det behöver förstärkas och även läggas ny räls för att öka kvaliteten. Men det här projektet är något helt annat. Nu blir det mycket fokus på ändstationerna i stället för att stärka regionaltrafiken.

Är ni påverkade av lastbilslobbyn?
 – Nej, med tanke på allt som händer med alla trafikslag och omställningen, är det troligt att alla trafikslag, som flyget och lastbilarna att ha ställt om till fossilfritt när höghastighetsbanan är klar.  Därför är det viktigt att titta på hela transportsystemet för att öka effektiviteten.

År 2014 gick Moderaterna till val på att bygga höghastighetsbanan. Nu är ni emot den. Vad är det som har hänt?
 – Så är det. Men nu när det har framkommit att det inte är samhällsekonomiskt, då måste man släppa prestigen och göra omvärderingar, säger Maria Stockhaus och påpekar att utbyggnaden av höghastighetsbanan har ökat i pris, mot Alliansens förslag på runt 100 miljarder kronor år 2014.

– Nu pratar vi 300-400 miljarder och det är ett annat läge. De har snurrat till det ordentligt. Vi tycker att det är ett dödsdömt projekt.