• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

01 Mar 2021

Förslag i fyra delar från Trafikverket – Tågföretagen tror M och näringslivet mjuknar om snabbtågen

I dag presenterade Trafikverket fyra alternativ till höghastighetsbanor som ska ligga i linje med regeringens ram på 205 miljarder. Inget av alternativen kommer att ge samhället någon nettonytta, konstaterar myndigheten, Bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen underkänner sättet att beräkna nyttan.

I dag presenterade Trafikverket fyra alternativ till höghastighetsbanor som ska ligga i linje med regeringens ram på 205 miljarder. Inget av alternativen kommer att ge samhället någon nettonytta, konstaterar myndigheten, Bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen underkänner sättet att beräkna nyttan.

De fyra alternativen har förslaget från Sverigeförhandlingen som referens. De fyra alternativen har det gemensamt att Vagnhärad, Landvetter, Mölndal, Tranås och Nyköping blir utan stationer. Stationerna som finns med ligger i anslutning till Södertälje, Norrköping, Linköping, Jönköping, Lund, Kastrup, Köpenhamn, Hässleholm, Värnamo, Borås och Göteborg.

De fyra alternativen skiljer sig åt vad gäller möjligheter att vända tåg och driva regionaltrafik. Alternativen bygger i olika hög grad på att tågen stannar utanför städerna, något som infrastrukturminister Tomas Eneroth n(s), snabbt var ute och kommenterade:

”Om nya stambanor ska kunna bidra till regional pendling måste det också finnas möjlighet för människor att kunna hoppa på tågen och pendla till arbetet. Därför är det naturligtvis en viktig utgångspunkt att man har bra och nära förbindelser till städerna”, säger Tomas Eneroth till SR Ekot.

Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, gör inte heller direkt vågen.

– Ingen kan ropa hurra på det här. Det man kan säga är att ju det inte är någon rekommendation. Det är ett underlag för regeringen och oppositionspartierna att titta på, säger han.

Han utvecklar:

– Det är ett bra underlag för fortsatta förhandlingar med lite valmöjligheter, med lite dyrare och billigare alternativ. Om vi ska prioritera bland alternativen då är de något dyrare alternativen att föredra. Det ger större samhällsekonomiska effekter.

Gustaf Engstrand underkänner dock Trafikverkets sätt att beräkna netto-samhällsnyttan, som för alla alternativ är negativ.

– Det är otillfredställande att det har brustit i kalkylmodellerna som gör att man undervärderar effekterna för till exempel utvecklingen av regionala arbetsmarknader, störningar i dagens system, inte minst godstrafiken, och bilresande värderas generellt högre än tågresor. Det är väldigt mycket i beräkningsmodellen som problematiskt, bland annat skattefaktorn som adderar ett påslag på 30 procent på kostnadssidan utan att det är grundat i verkligheten. Även resandeprognoserna är underskattade enligt vår uppfattning.

Gustaf Engstrand fördjupar:

– Vi är förvånade över att man värderar möjligheterna att flytta över transporter från väg till järnväg så lågt, särskilt som kapaciteten i de gamla stambanorna ökar med 75 procent när de snabbare tågen flyttas till de nya banorna. De nya stambanorna i kombination med 1050 meter långa godståg möjliggör ungefär en fyrdubbling av godstrafiken på järnväg vilket möjliggör en överflyttning av en stor del av de långväga lastbilstransporterna. Det är anmärkningsvärt att Trafikverket regelmässigt i alla sina rapporter på senaste tiden valt att marginalisera järnvägens möjligheter att spela en viktig roll i klimatomställningen av transportsektorn. Alla vet ju att det är det mest klimat- och energieffektiva transportslaget.

Men hur är det tänkt att Moderaterna och Kristdemokraterna ska ändra uppfattning. De har ju tydligt tagit ställning mot höghastighetsbanan och nu visar ju också Trafikverkets utredning att de också är olönsamma?
 – När det gäller Moderaterna har vi de sista veckorna sett vissa öppningar där de tänker sig extern finansiering utanför anslagsbudgeten och då gäller det även nya järnvägsdelar till Oslo. Vi måste försöka att med fakta förstå att det här är vägen att gå för Sverige, säger Gustaf Engstrand och utvecklar:

– I dag har vi stambanor som är 100 år gamla och där är det fullt. Vi kan inte få in godstrafik i storstäderna och har inte tillräckligt med kapacitet för tungt gods till kontinenten när förbindelsen vid Fehmarn Bält (Danmark-Tyskland) öppnas 2029.

Stockholms Handelskammare har hittills varit negativa till höghastighetsbanor, men även där tror Gustaf Engstrand på en öppning.

– Stockholms Handelskammare har uttryckt sig mycket negativt tidigare, man kan börja ana en förskjutning där.

Även Svenskt Näringsliv och Wallenberg-koncernen verkar inte så positiva till höghastighetsbanor. Hur ser du på det?
–
Till stor del har näringslivet ännu inte tagit ställning, det är stora och avgörande beslut som ska fattas om hela transportsystemet och det ena utesluter inte det andra. Svenskt Näringsliv har nyligen initierat ett visionsarbete för transportinfrastruktur 2050 och det kommer klarna under året. Vi tror det finns ganska starka näringslivsintressen som börjar bli frustrerade över att Stockholm isolerar sig.

Trafikverket visar även på de negativa miljöeffekterna med stora CO2-utsläpp under bygget av järnvägen, något som Gustaf Engstrand har hittat öppningar på.

–  Staten skulle kunna upphandla fossilfri cement till bygget. Då skulle vi bli först i världen med den tekniken. Då skulle vi kunna gå först i en industrirevolution.

Skulle det vara möjligt med kinesiska leverantörer?
–   Det finns nya intressanta lösningar sedan en tid men att all teknik finns i Sverige idag är inte vår utgångspunkt. Här får man självklart titta på andra länder som Frankrike och Kina.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

infrastruktur

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-01-14, 09:07

Rymdstyrelsen vill se satelliter för regeringens nya miljoner

Regeringen vill få fart på rymdforskningen och vill höja anlagen med totalt 208 miljoner fram till 2028. Rymdstyrelsen, som ska ta emot pengarna, hoppas få till nya svenska satelliter.

infrastrukturopinionsbildningpolitik
2024-12-23, 11:13

WSP: Sverige har tappat minst 192 miljarder på svagt Arlanda

Flygplatsen Arlanda ligger i europeisk bottenklass när det gäller att omvandla ekonomisk utveckling till flygtrafik. Det har på under år 2023 kostat Sverige minst 16 miljarder kronor i tapp till BNP och 192 miljarder under 20 år i produktionseffekt. Det visar en rapport från teknikkonsultbolaget WSP, beställd av Transportföretagen.

infrastruktur
2024-10-03, 18:06

Infrastrukturproppen: 262 miljarder mer till infrastruktur

Regeringen har idag släppt sin infrastrukturproposition. Här är huvuddragen.

infrastrukturpolitik
2024-10-01, 12:03

Regeringens industrisamordnare: myndigheterna motarbetar omställningen

De skulle vara två, en tidigare moderat och en dito socialdemokrat, som skulle leda näringsminister Ebba Busch (kd) gröna accelerationskontor. Men så blev de bara en. Den förra moderatpolitikern och fastighetskonsulten Kristina Alvendal berättar om arbetet med att samordna och snabba upp den industriella omställningen.

infrastruktur
2024-09-03, 12:42

Norwegian hyllar Moderaternas fimpning av flygskatten

Den moderatledda regeringen avskaffar flygskatten. Flygbolaget Norwegians koncernchef hyllar regeringens infrastrukturminister.

infrastrukturlobbyingopinionsbildningpolitik
2024-06-11, 13:37

V och KD samkampanjar för att slopa överskottsmålet

Vänsterpartiet och Kristdemokraterna gör en gemensam insats för att avveckla överskottsmålet.

infrastrukturpolitik
2024-05-28, 06:38

RIKSEVISIONEN: Målen med Svevia och Infranord ej uppfyllda

Riksrevisionen har granskat bolagiseringen av Vägverket och Banverket och kommit fram till att syftet med att de till delar bolagiserades inte har uppnåtts till fullo.

infrastrukturUndersökning & Analys
2024-02-19, 14:31

Stockholmsmässan säljs – mässhallen rivs – kanske

Stockholms stad vill inte längre driva sitt mässbolag och letar säljare. Framtiden för mässhallarna i Älvsjö är oviss. Det berättar bolagets tillförordnade vd Staffan Ingvarsson.

infrastruktur
2024-01-16, 11:17

Så vill Trafikverket sätta sprätt på 959 miljarder kronor

På begäran från regeringen har Trafikverket presenterat sitt förslag på hur budgeten för infrastruktur à 959 miljarder kronor för 2026-2037 ska fördela sig.

infrastrukturpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram