I går berättade Aftonbladet om lanseringen av sin valsajt för höstens val.

Valsajten ska bland annat visa grafik över opinionsläget och förklarande video. En ny funktion är att användarna ska kunna bygga sin egen drömregering.

På sajten ska också finnas analyser av Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin och My Rohwedder och ekonomijournalisten Andreas Cervenka.

Framtidsredaktören Nathalie Mark ansvarar för att nå ut till en yngre målgrupp, bland annat via olika format på Tiktok och Youtube

Även poddarna Julia Frändfors och Julia Lyskova ska delta.

– Vi vill ge svenska folket den bästa valbevakningen och vi tror att vi kommer göra det genom att fokusera på vår kärna: nyhetsjournalistiken. Samtidigt behöver vi också tänka nytt för att exempelvis nå unga på plattformar de finns på, berättar Martin Schori.

Vad ska Julia & Julia göra?
– De kommer göra explainers om valet, som främst är tänkta för Tiktok och Youtube.

Aftonbladet har också ambitionen att få sin publiken att ”se igenom spinn”. Hur ska det gå till?

– Genom att ge plats åt våra politiska reportrar och kommentatorer. Vi har en riktigt stark uppställning i år, inte minst med hyfsat nyrekryterade My Rohwedder och Andreas Cervenka.

Hur ska ni sticka ut med er valsajt?
– Förutom att vårt redaktionella utvecklingsteam gjort den riktigt snygg så vill vi samla allt man kan tänka sig behöva inför valet på ett ställe: Snabb nyhetsrapportering, opinionsläget, poddar och “bygg din egen regering”

Vad ska ni göra i Almedalen?
– Vårt beslut om att inte vara en aktör i Almedalen står fast, vi kommer alltså inte ha ett eget tält. Vi kommer självklart vara på plats för att nyhetsbevaka politikertalen och andra händelser som har ett nyhetsvärde för vår publik. Generellt kan man säga att de flesta läsare under åren varit ganska ointresserade av det som händer i Almedalen, utom just när det handlar om nyhetshändelser. Det är därför vi valt att prioritera som vi gör, berättar Martin Schori.