Filmen visar en fiktiv mäklare på ”Skolmäklarna” i fullt sving med att visa upp en skola till försäljning på rea.

– Vår kampanj om skolrea syftar till att lyfta de uppmärksammade utförsäljningar Moderaterna genomfört i Stockholmsregionen. Vi gör det med humor men också med en stor portion allvar, säger Anna-Karin Grenninger, Socialdemokraternas  valgeneral i Stockholmsregionen.

Filmen är också en del av de tre huvudfrågor som Socialdemokraterna vill driva i valrörelsen, bekämpa brottslighet/segregation, återta den ”demokratiska kontrollen” över välfärden och använda klimatomställningen till framtidens jobb.

Dock är inte satir en så vanlig kampanjmetod.

– Satir är en beprövad och omtyckt konstform som är underanvänd inom politisk opinionsbildning idag. Vi kommer att bedriva en stenhård valrörelse för att ta tillbaka kontrollen över välfärden.

Filmen är producerad internt  av Andreas Lind, projektanställd men till vardags jobbar på fackförbundet Unionen. Kampanjen ska ”primärt” gå i sociala medier.