UPPDATERAD. LG Johansson, tänker inte mata duvor, när han kliver av som Svenskt Näringslivs kommunikationsdirektör.

Han hade otur med en operation, blev sjukskriven en längre tid, och meddelade 1 april att han skulle kliva av som Svenskt Näringslivs kommunikationsdirektör.  Nu är han återställd och full med idéer. För första gången i hans liv ska han starta en egen byrå.

– Jag har hållit på med opinionsbildning och har sett hur åsikter formas, under Ja till EU-kampanjen, jag var med och tog fram segmenterade målgrupper på Electrolux och har jobbat med att utveckla opinionsbildningen på Svenskt Näringsliv. Det ska bli jätteroligt att utveckla en ny byrå.

Byrån heter Axiom Insight och ska ta metoden framing till Sverige. Den bygger på att budskap utformas med utgångspunkt i mottagarens tankevärld.

– Vi är idag väldigt duktiga på att testa budskap, men mindre duktiga på att uppfatta hur mottagaren tar emot ett budskap. Det här bolaget ska börja med att analysera vad mottagaren tänker och känner och använder för begrepp och metaforer och utifrån det forma budskap.

Axiom Insight ska börja uppdragen med att förstå ”ramverket”, alltså hur mottagaren tolkar omvärlden, värderingar och vilka metaforer hen använder för att förstå abstrakt information.

– Ibland handlar det om hur man vill uppfattas av andra. Det viktiga är inte vad man säger – utan vad mottagaren förstår – det låter banalt, men är svårare än man tror. Det är ännu viktigare nu med ett enormt informationsflöde och ökad osäkerhet om vad som egentligen är sant, säger LG Johansson och lägger till:

– Kan man bättre förstå människor, får man en annan typ av kommunikation.

LG äger själv byrån tillsammans med H&H Group. Han blir själv styrelseordförande. Tove Jarl från Svenskt Näringsliv blir vd och den första rekryteringen heter Lousie Stenberg.

Byrån ska nu utveckla nödvändiga metoder, paneler och fokusgrupper.

– Vi har redan satt igång en panel med 1 000 intervjuer.

Utöver det ska LG Johansson ta sig an uppdrag, betalda eller obetalda.

– Antingen ska uppdraget vara viktigt eller roligt, säger han och utvecklar:

– Det är viktigt att fortsätta att utveckla näringslivet långsiktiga opinionsbildning och förbättra kommunikationen mellan näringslivsföreträdare och politiker.

Så viktigt är det att LG Johansson skriver på en bok i ämnet.

– Politiker och näringslivschefer är väldigt olika. Alla var elevkårsordförande så åker några på SSU-kongress och andra till Ung företagsamhet och så lever de i olika världar. Jag ska skriva en bok som förhoppningsvis gör det lättare att förstå varandra. Kulturskillnaderna mellan de två världarna är större än de flesta inser.