Totalt är cirka 91 000 svenskar registrerade på mikrobloggtjänsten. Ungefär 36 000 av dessa skrev minst ett inlägg under december månad i fjol, då Hampus Brynolfs undersökning samlade in data från flödet av meddelanden på twitter. Majoriteten användare har skrivit färre än hundra inlägg, totalt sett. Bara sex procent av dessa personer har skrivit fler än tusen inlägg på sitt konto.
Innan Hampus Brynolf gick över till Intellecta ansvarade han för socialdemokraternas valkampanj i sociala medier under valrörelsen 2010.
11 000 svenskar på twitter jämfört med tre miljoner på facebook. Är twitter överskattad som opinionsbildande kanal?
-Nej. Genomslaget från twitter till andra medier är väldigt stort. Att det är få som använder det minskar inte genomslaget, snarare tvärtom. Varje person på twitter har därigenom ett relativt sett stort genomslag.
Vilka är dina viktigaste slutsatser av undersökningen i din roll som pr-konsult?
-Att använda twitter som kanal för kundtjänstarbete är antagligen fel, för du når ut till för få personer. Då är det bättre att använda twitter för pr-arbete eller opinionsbildning. Om du vill ha direktkontakt med väldigt många personer är antagligen facebook en bättre kanal.
Inför fjolårets valrörelse fanns det en stor förväntan omkring de sociala medierna och hur de skulle komma att påverka valutgången. Sett med lite perspektiv, kom förväntningarna på fall, eller spelade twitter och facebook någon reell roll för den politiska opinionsbildningen i Sverige?
-Sociala medier spelade en roll, men det var en roll på marginalen. Twitter har blivit en naturlig och integrerad del av allt opinionsbildande arbete. Alla partier är aktiva på twitter, så det går därför inte att mäta skillnaden mot ett parti som inte finns där och se hur det skulle påverkas i så fall. Om en aktör, oavsett om det är ett parti, organisation eller ett företag, som aktivt väljer att inte ha någon närvaro i sociala medier riskerar det att straffas hårt.
Av Andreas Henriksson
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.