• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

08 Oct 2018

FNs klimatrapport: Åtgärder utan motstycke krävs för att klara 1.5 grad

Det krävs snabba, omfattande åtgärder utan tidigare motstycke om den globala uppvärmningen ska begränsas till 1,5 grad. Å andra sidan är fördelarna betydande. Det konstaterar FN-organet IPCC sin stora rapport som släpptes i natt.

IPCC påpekar att konsekvenserna av 1 grads uppvärmning redan i dag märks med extremt väder, höjda havsnivåer och minskade isar i Arktis.

Å andra sidan är vinsterna betydande om uppvärmningen kan begränsas till 1,5 grader.


med 1,5 graders uppvärmning i stället för 2 grader
* den globala havsnivån blir 10 cm lägre år 2100

* isfria somrar i ishavet skulle inträffa en gång per 100 år i stället för en gång per sekel.

* 70-90 procent av korallreven försvinner vid 1,5 grad och över 99 procent försvinner vid 2 grader.

* Risken för att hela ekosystem slås ut minskar.

vad behöver göras för att klara 1,5 grader

* CO2-utsläppen måste minskas med 45 procent från 2010 års nivå till 2030 och nå noll runt 2050. Efter det måste utsläpp balanseras genom att CO2 återvinns ur luften.

IPCCs rapport bygger på 6 000 citerade referenser och bidrag från tusentals experter. 91 författare och redaktörer från 40 länder har framställt rapporten.

här finns en summering av rapporten

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-05-23, 09:29

V och M sticker ut bland hyresgästernas partisympatier

Indikator Opinion har på uppdrag från Hyresgästföreningen undersökt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta i ett val idag.

opinionsbildningpolitikundersökning
2024-05-23, 06:51

Rapport: Sverige behöver bli starkare inom ai

TechSverige anger i en rapport att Sverige behöver stärka sin konkurrenskraft inom ai och presenterar ett antal förslag för att lyckas med detta.

Branschundersökning
2023-09-11, 23:44

Väljarnas viktigaste frågor – så levererar Tidöpartierna

Undersökningsföretaget Demoskop presenterar färsk statistik över vilka som är väljarnas viktigaste frågor och hur väl regeringen och SD levererar på valöftena.

undersökning
2023-06-01, 09:45

Hållbarhet och demokrati hetast i Almedalen

Här är ämnena som trendar inför Almedalsveckan 2023.

almedalen 2023undersökning
2023-02-16, 07:03

Sveriges varumärken: Ikea mer värt än Spotify

När Brand Finance listar Sveriges mest värdefulla varumärken för 2023 är det förändringar i toppen, men ingen slår Ikea.

undersökning
2021-10-06, 19:49

Han blir chef för Kantars crossmedia-erbjudande

Kantar Sifo samlar alla sin räckviddsmätningar i ett eget affärsområde och värvar en chef från samarbetspartnern Comscore.

arbetarrörelsermedierundersökning
2021-08-18, 07:00

SCB: Lägsta invandringen sedan 2005

Myndigheten Statistiska Centralbyrån rapporterar att invandringen till Sverige ligger på den lägsta nivån i Sverige sedan 2005. Och ett kanske oväntat land dyker upp som det näst mest vanliga invandrarlandet.

undersökning
2021-07-07, 05:25

Så här mycket pengar har partierna i sina valfonder

Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har kollat upp hur mycket partierna har i sina valfonder. 

undersökning
2021-06-25, 07:16

LO: Deltidsarbetet minskar men skillnaden arbetare-tjänstemän ökar

LO visar i en ny rapport att skillnaden i andel deltidsarbete mellan tjänstemän och arbetare är ”rekordstor”. Anledningarna till deltid skiljer sig också. Dock har andelen deltidsarbete minskat.   

arbetsmarknadundersökning
2021-06-14, 05:57

INSIGHT INTELLIGENCE: Svenskarna tycker hållbarhet är viktigt – litar inte på företagen

Undersökningsföretaget Insight Intelligence är klar med sin tredje undersökning om hur svenskar ser på hållbarhet. 95 procent anser att hållbarhet är viktigt och 80 procent set stora klimatproblem. Men förtroendet för hur företag lever upp i hållbarhetsområdet sviktar.

undersökning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef
  • Anders Ygeman (s) synar Liberalerna om vinster i skolan

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram