– Hon var väldigt koncentrerad på vården. Det gjorde hon på ett väldigt övertygande sätt. Man drabbas av hur sossarna inte har klarat av att göra det de lovade under de här fyra åren. Hon jämförde med att hälla vatten på en hink som läcker, säger Ingela .
Något du blev överraskad av vad gäller innehållet?
– Nej det var nog fokuseringen på att hon vågade ta nästan bara en fråga eller två, välfärden och tryggheten. Det var rätt modigt.
– Nja, i hennes situation när det handlar om att argumentera för att stanna kvar i riksdagen, så är det klokt att fokusera på det folk oroar sig för mest och det är vården och de gamla, att de är rädda för att de inte ska få vård.
– Hon är ju superstark. Hon låter inte som någon som håller på att åka ur riksdagen. Hon är duktig på att prata och låter rätt kaxig.
Hur var inramningen med rörlig backdrop?
– Att hon lade upp citaten är kommunikativt spännande och smart.
Och förbandet Alf Svensson (en tidigare KD-ledare)?
– Han var ju fantastisk tycker jag. Det är ju smart för han är ju så himla populär, och så gjorde han det på ett bra sätt.
Vad fyller talet för syfte?
– Man får en uppfattning om hur mycket köerna har ökat de senaste fyra åren och vad Alliansen gjorde för att minska köerna, som nu ökar igen. Det var pedagogiskt framgångsrikt.
Kommer talet att göra skillnad rör valet?
– Ja, kanske faktiskt, för de grupperna hon vänder sig till och som är oroliga för vård och trygghet, säger Ingela Stenson.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...