• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

17 Jul 2024

”Därför måste varumärken prioritera social SEO”

När generation Z rycker fram efter generation X behöver marknadsförare prioritera sökoptimering i sociala medier, skriver Olle Öberg, senior strateg på contentbyrån Team5pm.

Nästan 40 procent av 18–24-åringar använder videoplattformar som TikTok och YouTube som sina primära sökmotorer, enligt siffror från Google 2022. En ny studie från Forbes avslöjar nu en minskning på 25 procent i användningen av Google för sökningar mellan Generation Z och Generation X. Trenden är tydlig: unga vill ha snabba svar, helst i videoform.Gen Z = Gen Search.

Många av oss kan säkert känna igen oss i att använda videoplattformar för att hitta ’local hidden gems’ inför nästa resa, städtips eller recept. Gen Z har banat väg för detta nya sökbeteende, men det råder ingen tvekan om att det vi ser är starten på en bredare förändring i konsumentbeteende, som även inkluderar äldre generationer. En fjärdedel av befolkningen uppger nämligen att de dagligen hittar nya varumärken genom sociala medier, enligt Forbes.

Detta innebär att det finns stor potential, och givetvis konkurrensfördel, för varumärken som snabbt agerar på skiftet och utnyttjar de SEO-funktioner som plattformarna erbjuder.

Låt oss ta TikTok som ett exempel. Beroende på källan visar siffror att den genomsnittliga användaren spenderar cirka en timme per dag på plattformen; ett tidsspann där det finns stort utrymme för varumärken att väcka uppmärksamhet, men också risk att försvinna i massan. Plattformen är inte en sökmotor i traditionell bemärkelse, men den används för att söka svar på frågor och hitta nya produkter, tjänster och tips.

Det betyder att samma principer som används för att optimera webbplatsinnehåll också kan tillämpas för att öka synligheten på videoplattformar. Exakt hur varierar beroende på plattform, men det börjar med sökordsoptimering, att kunna identifiera relevanta nyckelord relaterade till ditt varumärke och bransch och inkludera dessa i videon, självaste innehållet och optimera där det är möjligt.

Inom skönhet och DIY är intresset stort på videoplattformar, men även inom områden som finans, försäkring och städning finns det en hög efterfrågan på information, vilket innebär att det finns möjligheter för många typer av varumärken.

Bra att komma ihåg är att plattformarnas algoritmer analyserar allt i din video, från vad som visas och sägs till undertexterna och beskrivningen. Innehållet behöver matcha de sökord och ämnen som din målgrupp letar efter, och för att ta reda på vad som engagerar dem allra mest krävs kontinuerlig analys av visnings- och sökbeteendedata. Nyckeln till framgång ligger i att ständigt analysera och anpassa.

Vad vi ser just nu är att gränsen mellan sociala medier, ai och sök blir allt suddigare. Googles introduktion av Gemini är visserligen främst ett svar på uppkomsten av verktyg som ChatGPT, men vi ser också Google förbättra sina sökresultatsidor genom att inkludera fler videor i sökresultaten. Denna sammansmältning kommer sannolikt att definiera den kommande eran för sök, och det faktum att Youtube ägs av Google kommer att bli deras ’hemliga vapen’ för att hålla jämna steg med skiftet mot socialt sök.

Att enbart skapa innehåll och hoppas att plattformarnas algoritmer ska börja rekommendera detta är att gå miste om potentiella nya följare, engagemang och kunder. Speciellt eftersom videoplattformar idag utgör det perfekta verktyget för varumärken att engagera sina målgrupper i orienteringsfasen online.

Gen Zs sätt att söka information är början på framtidens bredare definition av vad en sökmotor kan vara och varumärken som agerar på detta i tid kommer att ligga i framkant.

Olle Öberg, senior strateg på Team5pm

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef
  • Anders Ygeman (s) synar Liberalerna om vinster i skolan

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram