• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

08 Feb 2021

A NON SMOKING GENERATION: Medier, sluta normalisera tobak

Inför 31 mars, när den statliga utredningen ska presenteras, uppmanar Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation (NSG), medierna att granska tobaksindustrin i stället för att ”normalisera tobakens plats i samhället”. Reklambranschen ska ”avstå samarbeten med tobaksindustrin”.

DEBATT. Inför 31 mars, när den statliga utredningen ska presenteras, uppmanar Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation (NSG), medierna att granska tobaksindustrin i stället för att ”normalisera tobakens plats i samhället”. Reklambranschen ska ”avstå samarbeten med tobaksindustrin”.

Vår senaste Novusrapport avslöjar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. Nu visar en ny medieundersökning, som genomförts av Meltwater, att tobaksföretag spenderar miljoner på influencer-marketing. British American Tobacco har marknadsfört nikotinprodukten Lyft i samarbeten med minst 13 influencers till ett uppskattat värde av 2,3 miljoner kronor med en total räckvidd på 1,5 miljoner. Detta motsvarar bara en bråkdel av tobaksreklamen i sociala medier som lockar alltfler unga in i beroende. Mellan 2019 och 2020 ökade andelen unga som har använt vitt snus från sju till 19 procent. Reklamförbudet måste stärkas för att vända trenden.

Få vet att nikotin ger bestående skador på hjärnan och ökar risken flertalet allvarliga sjukdomar. Samtidigt flödar reklam för nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” och bättre alternativ till cigaretter. Företagen har kringgått tobakslagen och lyckats vilseleda politiker, myndigheter, media, influencers, och konsumenter. Enligt Novusrapporten tror 65 procent att man testar nya nikotinprodukter för att de verkar mindre skadliga. Detta är en effekt av reklamen i kombination med produktdesign och smaktillsatser, vilket fyra av tio unga tror är en orsak till att testa. Vitt snus lanseras frekvent i nya trendiga smaker och marknadsförs via influencers och gratis smakprover. Nikotin är ett gift och borde inte få smaka eller vara lika normaliserat och tillgängligt som godis. 

Utöver Instagram exponerades tobak i 51 900 inlägg i andra sociala medier under första halvåret 2020. 14 procent av inläggen klassades som positiva till tobak. Samtidigt publicerades 7886 artiklar om tobak i redaktionella medier, varav tio procent klassades som positiva och motsvarar dold tobaksreklam till ett annonsvärde på närmare 48 miljoner med en räckvidd på 397 miljoner. Ämnesanalysen visar att 70 procent av artiklarna, där tobak var huvudämnet, handlade om individens hälsa och företagens ekonomiska vinster. Bara en procent handlade om miljö och hållbarhet. Media bidrar till att normalisera tobakens plats i samhället, och nedtonar dess långsiktiga globala effekter. Hur kan en av världens mest ohållbara industrier undkomma kritisk granskning? Världen behöver fler medieaktörer som vågar belysa oetiska affärer istället för att främja dem.

Medias snäva fokus bidrar till låg kunskap om tobakens hållbarhetseffekter, och främjar framställningen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria, bättre” alternativ. När i själva verket allt nikotin utvinns från tobak som odlas med fattigdom, barnarbete och miljöförstöring som följd. Varje år sprider vi denna kunskap till unga och 2020 uppgav 97 procent att de motiverades att avstå tobak. Majoriteten visste inte att nikotin i vitt snus och e-cigaretter också framställs av tobak. Genom att rapportera om nikotinets alla hälso- och hållbarhetseffekter kan media öka den kunskap som både allmänheten och politiker behöver för att ta rätt beslut.

För att förebygga missbruk bland dagens och framtidens ungdomar krävs att alla icke-läkemedelsklassade nikotinprodukter regleras i tobakslagen. 31 mars när den statliga utredningen om nya produkter är klar hoppas vi på ett totalförbud mot tobaksreklam, inklusive ett förbud mot smaktillsatser. Till dess uppmanar vi media att granska- och reklambranschen att avstå samarbeten med tobaksindustrin.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation

vill du också debattera?

mejla: rolf@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram