DEBATT. Helen Stjerna, generalsekreterare i A Non Smoking Generation tycker i en replik att Markus Lindblad, kommunikationschef på Haypp Group saknar data över hur ungdomar tar till sig tobaksbolagens marknadsföring.
Det är kanske inte så förvånande att snusåterförsäljaren Haypp Group upprörs över att vi vill skydda barn och unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende. Eftersom fler än 8 av 10 tobaksbrukare börjar i tonåren skulle tobaksindustrin snart stå utan kunder om vi når våra mål.
Haypp Groups kommunikationschef, Markus Lindblad, anser att branschen borde lovordas för sitt ansvarstagande genom standarder kring marknadsföring, åldersgräns och försäljning av de ännu oreglerade nikotinprodukterna. Lindblad är uppenbart nöjd med att unga luras in i ett skadligt nikotinmissbruk och att bruket av det vita snuset ökar drastiskt bland skolungdomar. Enligt vår senaste Novusundersökning ökade andelen 14-18-åringar som har använt vitt snus från 7 till 19 procent mellan 2019 och 2020. Lika mycket som den branschen bär ansvar för denna utveckling, lika lite förtjänar de att lovordas för den.
Det är välkänt att varannan rökare dör i förtid, men det saknas vetenskaplig evidens för att nya nikotinprodukter är en effektiv metod för att förhindra det. OLIN-studierna visar tvärtom att rökare som börjar använda nikotinprodukter oftare hamnar i ett ännu mer riskfyllt missbruk av flera produkter. Flertalet studier visar också att nikotinprodukter ofta blir en inkörsport till nikotinberoende bland unga, och riskerar leda till tobaksrökning senare i livet.
Om tobaksföretagen faktiskt vill hjälpa vuxna att sluta röka – varför då sponsra event, festivaler och influencers med en ung publik i sociala medier för att marknadsföra vitt snus i tusentals olika smaker? Lindblad lyfter konsumentdata som enligt honom visar att smaktillsatser i nikotinprodukter underlättar för äldre rökare att sluta, men saknar data från den åldersgrupp som inte ska använda tobak eller nikotinprodukter. Vår senaste Novusundersökning visar att fyra av tio ungdomar anser att ”tilltalande smaksättningar” är en orsak till att vilja testa nya nikotinprodukter. 83 procent av alla tobaksdebuter sker i tonåren och ett förbud mot smaktillsatser är nödvändigt för att göra produkterna mindre attraktiva bland unga.
Lindblad har synpunkter på hur vi på NSG bedriver vårt arbete och tycker att vi borde ”svara upp mot den riskreducerande agenda och konsumenters önskemål. Föreslå saker med verklig effekt på rökare och folkhälsan samt använd all data som finns.” Den riskreducerande agendan som Lindblad hänvisar till är i själv verket tobaksindustrins agenda, det villa säga att behålla och introducera så många som möjligt i ett nikotinberoende som ger tobaksindustrin lojala kunder. Vad beträffar data så utgår vi i allt vårt arbete från oberoende vetenskaplig evidens. I dagsläget saknas vetenskaplig evidens för att tobaksindustrins nya tobaksprodukter skulle hjälpa rökare att sluta.
Tvärtom visar allt fler studier att nikotin ger en lång rad allvarliga hälsorisker utöver det faktum att det är starkt beroendeframkallande. Nikotin ger bestående skador på hjärnan och ökar risken för psykiska sjukdomar, typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, fosterskador och andra missbruk. Ungdomars växande hjärnor och kroppar är extra sårbara för dessa risker.
Vi hoppas och tror att den statliga utredningen resulterar i en hållbar och folkhälsofrämjande tobakspolitik som förebygger och reglerar samtliga tobaks- och nikotinprodukter. Genom det kan vi uppnå målet om en helt tobaksfri generation.
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård med fokus på att skapa relevant innehåll i olika kanaler? Drivs du av att bidra till verksamhetens utvecklingsarbete för fler och nöjdare medlemmar? Om du dessutom trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete är det här jobbet för dig. Din roll Som kommunikationsstrateg kommer du att arbeta med att utveckla, planera, koordinera och integrera förbundets kommunikation, med fokus på medlemskommunikation, internkommunikation och webbutveckling. Genom att du har fokus på webb och medlemskap kommer du att spela en viktig roll i att utveckla och optimera förbundets digitala kommunikation. Du kommer att vara ansvarig för att driva och utveckla vår webbplats, våra digitala plattformar och arbetet med medlemsinformation och medlemsengagemang. Rollen förutsätter att du ser när, var och hur Läkarförbundet kan synliggöra vårt medlemserbjudande och stärka organisationen med hjälp av internkommunikation och förändringskommunikation. Du behöver också vara en van skribent som kan producera egna texter och anpassa innehåll för relevanta kanaler och sammanhang. För att bli framgångsrik i rollen är dina personliga egenskaper viktiga. Du är bra på relationer och interagerar på ett smidigt sätt med kollegor, förtroendevalda och externa aktörer. Du känner igen dig själv i ord som lyhörd, snabb och flexibel. Som person är du prestigelös och trygg i din profession och kavlar upp ärmarna där det behövs. Exempel på arbetsuppgifter leda, samordna, planera och producera relevant och engagerande innehåll på webb och...