• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

03 Oct 2018

1 procent skriver blogg – vad svenskarna gör på internet

Internetstiftelsen har kartlagt vad svenskarna ägnar sig åt dagligen på internet. Och det är inte att skriva en blogg. De flesta använder internet till att jobba. Och Facebook minskar.

90 procent av svenskarna ansluter sig dagligen till internet. 78 procent använder internet dagligen för att jobba. Drygt hälften går in på Facebook dagligen.

Andelen som uppger att de skriver egna inlägg eller delar andras på Facebook har minskat till strax under 40 procent. Enbart Messenger minskar inte av Facebooks tjänster.

”Facebook tycks ha svårt att behålla engagemanget hos sina användare. I stället för att vara ett privat nätverk där man pratar med sina vänner har Facebook blivit en allt bredare plattform, vilket kan ha gjort att lusten att dela med sig av privata tankar och bilder minskar”, kommenterar Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Däremot lyssnar 45 procent på musik dagligen via internet. 38 procent lyssnar på Spotify en lika stor andel som ängar sig åt Instagram och läser dagstidning via internet, dagligen. Det kan jämföras med 19 procent för Netflix.

 

vanligaste dagliga aktiviteterna på nätet

Aktivitet Andel daglig

Ansluter du till internet 90%

Använder internet på arbetet (för att utföra arbete) 78%

Kontrollera, läsa eller skriva e-post 68%

Besöker du sociala nätverksplatser 63%

Google sök 61%

Facebook 53%

Skicka direktmeddelanden (chattar) 51%

Lyssna på musik 45%

Använder internet på jobbet, för privata ändamål 41%

Spotify 38%

Instagram 38%

Läsa dagstidningar 37%

Söka information om tidtabeller, bio, telefonnummer, adresser, TV-program 34%

Titta på film/video 32%

Youtube 28%

Spela spel (nöjesspel, ej gambling) 26%

Mobilt BankID 24%

Snapchat 23%

Använder internet för att arbeta hemifrån 21%

Netflix 19%

Ringa upp eller ta mot telefonsamtal via internet 17%

Logga in på din internetbank 16%

Titta på tv-kanalernas playtjänster 15%

Lyssna på en radiostation 13%

Hälso/träningsapp 11%

Ta del av politisk information 12%

Wikipedia 10%

Whatsapp 10%

Publicera var du befinner dig för stunden eller hitta var andra är 7%

Lyssna på poddradio 8%

Läsa bloggar 8%

Ta del av offentlig information från kommun och myndigheter 8%

Ringa eller ta emot samtal med rörlig bild (videosamtal eller videochat)? 7%

Skype 7%

Twitter 6%

Läsa/lyssna på e-böcker 6%

Betalapp, till exempel Swish 6%

Gå en utbildning eller vidareutbilda sig i arbetet 6%

Söka efter hälso- och medicinsk information 4%

Betala räkningar 4%

LinkedIn 4%

Navigera med hjälp av GPS och karta 4%

Delar eller skickar du vidare andras innehåll 3%

Pinterest 3%

Reddit 3%

Tinder 2%

Köpa varor/tjänster som levereras över internet (t ex biljetter, filmer) 1%

Sälja saker/tjänster 1%

Köpa saker/tjänster som levereras med posten 1%

Flashback 1%

Skriva på egen blogg 1%

Köpa saker/tjänster som hämtas upp i butik 1%

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-05-23, 09:29

V och M sticker ut bland hyresgästernas partisympatier

Indikator Opinion har på uppdrag från Hyresgästföreningen undersökt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta i ett val idag.

opinionsbildningpolitikundersökning
2024-05-23, 06:51

Rapport: Sverige behöver bli starkare inom ai

TechSverige anger i en rapport att Sverige behöver stärka sin konkurrenskraft inom ai och presenterar ett antal förslag för att lyckas med detta.

Branschundersökning
2023-09-11, 23:44

Väljarnas viktigaste frågor – så levererar Tidöpartierna

Undersökningsföretaget Demoskop presenterar färsk statistik över vilka som är väljarnas viktigaste frågor och hur väl regeringen och SD levererar på valöftena.

undersökning
2023-06-01, 09:45

Hållbarhet och demokrati hetast i Almedalen

Här är ämnena som trendar inför Almedalsveckan 2023.

almedalen 2023undersökning
2023-02-16, 07:03

Sveriges varumärken: Ikea mer värt än Spotify

När Brand Finance listar Sveriges mest värdefulla varumärken för 2023 är det förändringar i toppen, men ingen slår Ikea.

undersökning
2021-10-06, 19:49

Han blir chef för Kantars crossmedia-erbjudande

Kantar Sifo samlar alla sin räckviddsmätningar i ett eget affärsområde och värvar en chef från samarbetspartnern Comscore.

arbetarrörelsermedierundersökning
2021-08-18, 07:00

SCB: Lägsta invandringen sedan 2005

Myndigheten Statistiska Centralbyrån rapporterar att invandringen till Sverige ligger på den lägsta nivån i Sverige sedan 2005. Och ett kanske oväntat land dyker upp som det näst mest vanliga invandrarlandet.

undersökning
2021-07-07, 05:25

Så här mycket pengar har partierna i sina valfonder

Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har kollat upp hur mycket partierna har i sina valfonder. 

undersökning
2021-06-25, 07:16

LO: Deltidsarbetet minskar men skillnaden arbetare-tjänstemän ökar

LO visar i en ny rapport att skillnaden i andel deltidsarbete mellan tjänstemän och arbetare är ”rekordstor”. Anledningarna till deltid skiljer sig också. Dock har andelen deltidsarbete minskat.   

arbetsmarknadundersökning
2021-06-14, 05:57

INSIGHT INTELLIGENCE: Svenskarna tycker hållbarhet är viktigt – litar inte på företagen

Undersökningsföretaget Insight Intelligence är klar med sin tredje undersökning om hur svenskar ser på hållbarhet. 95 procent anser att hållbarhet är viktigt och 80 procent set stora klimatproblem. Men förtroendet för hur företag lever upp i hållbarhetsområdet sviktar.

undersökning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef
  • Anders Ygeman (s) synar Liberalerna om vinster i skolan

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram