Jordbruk som har svårt att få avkastning sina produkter när restaurangerna tappar sina gäster på grund av coronapandemin, uppvaktas av flera matkedjor. De gröna näringarnas branschorganisation ger tummen upp.

Senast hörde Lidl av sig, bland annat genom ett öppet brev där den tyska matkedjans inköpsdirektör Malin Laurén skriver:

”Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete”.

Anna Kaijser, branscansvarig för lokal mat och dryck på LRF har inte missat inviten:

– De är jättebra att de gör sig synliga. Vi har tidigare haft kontakt med Lidl och har även fört en dialog med Ica, som vi också hoppas ska ta emot flera lokala leverantörer. Även Coop har ett initiativ

Anna Kaijser berättar vidare:

– Förhoppningsvis inser man att man är den del i kedjan och har hand om de minsta leverantörerna. Det skulle ha en stor betydelse när många restauranger och barer minskar sina inköp. Jag hoppas att det inte fastnar någonstans utan att det inleds affärer.

Det sker redan i dag direktkontakt mellan inköpare i branschråd med leverantörer av lokal mat och dryck.

LRF fruktar att konsumenterna ändrar sina beteende.

– Folk ändrar sina konsumtionsbeteenden nu och besöker inte gårdsbutiker och köper burkmat. Men det finns ingen anledning till det när svenska producenter levererar kvalitet och hållbart. Det finns en allt större anledning att tänka cirkulärt nu, annars ar vi inte vår produktion kvar efter krisen.