Det innebär att Annika Jacobson byter roll och kommer att ansvara för kommunikation och pr för 2050. Hon börjar 16 januari. En process att hitta en efterträdare på Greenpeace inleds.
 
Annika Jacobson berättar att hon har haft en del kontakt med 2050, som erbjuder konsulttjänster inom miljö och hållbarhet, i sin roll på Greenpeace. När tjänsten dök upp flaggade hon för sitt intresse.
– 2050 gör ett jättebra arbete, har kompetenta medarbetare och jobbar bara med företag och aktörer som vill göra skillnad på riktigt.

Kan du göra större skillnad i näringslivet på ett företag än i miljöorganisationen Greenpeace.
– Miljörörelsen är viktigare än någonsin nu när vi måste få upp farten i omställningsarbetet. Men vad som hänt på senare år är att en växande del av näringslivet vill vara med i detta. Det är ett kraftfullt sammanhang att få bidra till.

Vad ska du åstadkomma?
– Jag hoppas kunna ge de förutsättningar som näringslivet och samhällsaktörerna behöver för att driva igenom förändringar. Det innebär bland annat ökad tydlighet i klimatpolitiken och ökat kompetens- och erfarenhetsutbyte i de delar av näringslivet som faktiskt vill se en tuffare klimatpolitik.


Vad får du för lön?
– Ja, du, det är så klart bonusbaserat och inte så intressant, men det är ungefär samma villkor som innan. Det är snarare att jag tycker att det är en viktig förändringsprocess för samhället och jag ser också en stor möjlighet till personlig utveckling.