LO tar spjärn i en artikel i Aftonbladet den 8 januari 2018.
artikeln resonerar Ulf Kristersson om pensionsåldern och vad individen kan göra för att orka jobba i 20 år till. Ulf Kristersson säger till Aftonbladet:
”Om du är lastbilschaufför och gillar ditt jobb, vad ska du då göra mer än sitta still och köra din lastbil så att du kan ha det här jobbet i många år?”
Här har LO hittat en möjlighet att driva en kampanj.
”Intervjun med Kristersson väckte mycket starka reaktioner. Moderaterna med Kristersson i ledningen har ingen politik för trygghet. De står långt från vanligt folk och förstår sig inte på arbetsmarknaden och hur våra medlemmar har det. Det är inte första gången som moderata politiker uttalar sig raljant om våra medlemmars yrken” berättar LOs valledare Johan Ulvenlöv via sms.
I filmen, producerad av byrån Great Beyond, berättar en kvinnlig sopåkare och en manlig lastbilsförare hur de ser på sina jobb och Ulf Kristerssons
uttalande på temat att Moderaterna inte förstår sig på vanliga arbetare.

Vad vill ni åstadkomma med filmen?
”Vi tycker det är viktigt att våra medlemmar, som Kristersson recenserar, får ge en bild av verkligheten i Sverige för honom. Han verkar behöva det. Det är vad vi vill göra med filmen.”
Facebook är huvudkanalen för kampanjen, trots att kanalen undviker att betala skatt i Sverige.
”Hälften av LOs medlemmar är aktiva på Facebook varje dag , lite vi kan göra åt det just nu. Då måste vi också finnas där. När det gäller Facebook, Google, Twitter och de andra nätdrakarna så måste de ta ett större samhällsansvar. Det var bland annat därför vi kritiserade Google för någon vecka sedan i samband med att de tvekade att ta bort nazisternas listor från söket. Och huvuddelen och hjärtat i vår fackliga valrörelse är våra halv miljon samtal”.