Initiativtagarna till Industrin tar matchen, industriorganisationerna inom Svenskt Näringsliv, har de senaste sex åren anordnat eventet Industrikampen i Almedalen. I årets upplaga gäller superhjältetema och tävling om de bästa kampanjerna för svensk industris framtid.

Inför finalen av The Big #industrikampen den 3 juli i Industriområdet i Almedalen har förbundsordförandena Philip Boström, SSU, Benjamin Dousa, MUF, Magnus Ek, CUF och språkrör Hanna Lidström, Grön Ungdom valt ut varsin egen superhjältepersona för att personifiera en av industrins framtida utmaningar. Iklädda superhjältekläder har de ungdomspolitiska företrädarna skapat varsin kampanj för att tävla till sig stöd och röster inför finalen där de i en lekfull debatt, med seriös underton, blir utfrågande av Jörgen Huitfeldt.

– Med årets upplaga av Industrikampen vill vi i initiativet Industrin tar matchen bygga långsiktiga relationer med unga politiker och skapa en mer naturlig kontakt med ungdomsförbunden, säger Magnus Huss, förbundsdirektör och vice vd för IKEM – Innovations- och kemiindustrierna, som ingår i initiativet.

Han lägger till:

– Det är viktigt att ha löpande dialog om industripolitiken för att säkerställa utvecklingen av den svenska industrin. Att lyfta dessa frågor på detta sätt hoppas vi skapar engagemang och att relationerna som skapas med ungdomsförbund bibehålls långsiktigt.

Industriorganisationerna bakom Industrin tar kampen har försett ungdomsförbunden med underlag och ungdomsförbunden har sedan på egen hand valt ut sin egen branschfråga och sköter sina egna kampanjer inför och under Almedalsveckan till finalen.

ungdomsförbundsledarnas superhjältepersonas
Philip Boström – Captain Competence – kampanjar för kompetensutveckling inom industrin.

Benjamin Dousa – Working Class Superhero – kampanjar för jobbskapandet inom industrin.

Magnus Ek – En Stor Stark – kampanjar för värnandet av bra företagsklimat inom industrin.

Hanna Lidström – The Girl With Power and her excited electrons – kampanjar för en fossilfri industri.

Även Industrin tar matchen marknadsför eventet och kampanjen via sina egna kanaler och gått all-in på superhjältetemat i den analoga annonseringen.

– Vi har trycks upp såna där samlarkort, som fanns förut, på superhjältarna, som vi ska jobba med på plats under de första dagarna.

Under eventet kommer röstningen av bästa superhjälte att avslutas och en vinnare koras. Tävlingsmomentet har redan påbörjats och det är möjligt att rösta via hashtags på Twitter och via Industrintarmatchen.se, på plats kommer ytterligare ett analogt röstningsmoment ske för att kora en vinnare.

aktuell ställning i tävlingen (enligt Industrintarmatchen.se)
1. MUF
2. CUF
3. SSU
4. GU

Industrin tar matchen har samarbetat med byrån Pronto.

initiativtagarna till Industrin tar matchen
Teknikföretagen, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna, Industriarbetsgivarna, Jernkontoret, SveMin, Skogsindustrierna, Livsmedelsföretagen, Byggnadsämnesförbundet, Grafiska Företagen, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag, Trä- och Möbelföretagen och EFA i samarbete med Svensk Energi.