Efter en del turer och oklarheter står det nu klart för hur det gick för de svenska byråerna och varumärkena i den prestigefyllda tävlingen Eurobest.

Totalt fick Sverige fyra Grand Prix, sex guld, fem silver och elva brons.

Forsman & Bodenfors och Volvo Cars fick hela två grand prix och 4 guld för kampanjen The EVA Initative. Byrån blev därmed tredje bästa byrån.

Byrån RBK och Doconomy fick två grand prix  oh två guld för kampanjen som bygger på ett betalkort med CO2.-gräns. RBK utsågs till årets oberoende byrå och kom trea i guldpalmen.

här är medaljligan
1. Forsman & Bodenfors för Volvo: 4gp, 4g
2. RBK för Doconimy: 2gp, 2g
3. Ingo för Burger King: 3s, 1b
4. Prime för Clear Channel: 1s
4. BCW för Trygg-Hansa: 1s
6. Nord DDB för Volkswagen samt McDonalds: 4b
7. House of Radon för RFSU: 2b
7. River för Klarna: 2b
8. King för Cancerfonden: 1b
8. TBWA för Unicef: 1b