Hela veckan har det bjudits på grillade hamburgare vid Max tillfälliga restaurang i Visby. Richard Bergfors har avhandlat en politiker från varje parti om dagen, med undantag för Vänsterpartiet, som inte ville ställa upp. Jens Holm (v), riksdagskanditat, berättar för Miljönytt att partiet inte vill stödja köttindustrin, samtidigt som de inte vill kopplas ihop med ett varumärke.
"Mona Sahlins tal var bra och klassikt, men det var tydligt att hon läste från manus och inte från hjärtat, vilket ligger henne i fatet. Det saknades passion, särskilt i jämförelse med Fredrik Reinfeldt (m) och Jan Björklund (fp), som båda hade fler politiska käpphästar och mer krut.
Andreas Carlgren berättade att han tror att det kan komma att byggas några nya kärnkraftverk i Sverige. - Men det är inte säkert. I propositionen vi har tagit ställs höga krav på finansiering och säkerhet. Maria Wetterstrand tände till direkt. - Vi kommer att bli en kärnkraftspark för hela Europa, vi har kabelkapacitet till det.
Det var lite rörigt, där hon tog upp många olika frågor men med en hel del personliga inslag. Det handlade lite om vad Alliansen ska göra, och mer om vad de har gjort. Jag trodde att hon inte skulle våga nämna Miljöpartiet, men på slutet kom attacken. Men då nämnde hon inte Maria Wetterstrand. Jag tycker både Reinfeldt och Ohly levererade bättre, deras tal handlade mer om politik och Olofsson pratade mindre konkret om olika frågor.
Det var tidigare ministern Jens Orback som modererade politikersamtalet om ”det nya storstadspartiet”. Vård, skola och omsorg enades det om som de viktigaste frågorna för Socialdemokraterna i storstäderna. Skillnaden mellan det nya storstadspartiet och ett eventuellt gammalt dito, tyckes dock ingen av debattdeltagarna ha koll på.
Det var tre saker som präglade talet. Ett: han hade en aggressiv retorik. Det är vanligt när man är en underdog och sparkar uppåt. Men Björklund verkar glömma bort att han sitter i regeringsställning. Två: han ironiserar och raljerar. Tre: det verkar som om Alliansen har en gemensam retorik. Reinfeldt var också tuff och raljerande i sitt tal. Antingen beror det på att de har fått en samsyn efter att ha regerat tillsammans eller också är det en uttalad strategi.
Innehållmässigt slås jag av hur lite det var av de rödgröna och hur mycket vänsterlöften talet innehåller. Jag tror att Thomas Östros nu sitter svettig framför miniräknaren. Jag känner också igen det mesta - det mesta ska vara gratis. Han vänder sig också till vänsterns traditionella grupper som ungdomar och kvinnor. Retoriskt var Ohly oväntat svag. Han kan vara spetsig och vass, men nu hade han för många punkter och få punchlines.
Rolf van den Brink
Inga lediga jobbannonser.