Dagen efter att Kristdemokraterna presenterat sitt valmanifest var det dags för kampanjmaterialet, som bygger på samma devis "Ett mänskligare Sverige". En devis som partiets reklambyrå Ruth varit med om att ta fram.
– Ruth har hjälpt oss att få fram essensen i vår politik, och hjälpt oss att formulera devisen, säger KD:s kommunikationschef Cina Gerdin. Devisen är mjuk, så för att komma fram i bruset är enheterna mer konstraterande med en svart bakgrund.
 
Valmanifestet består av 13 punkter för hur partiet vill uppnå ett mänskligare Sverige. Dessa återspeglas också i kampanjmaterialet.
– Vi vill att kampanjmaterialet ska beröra människor, så att de vill engagera sig i att forma Sveriges framtid, säger partisekreteraren Lennart Sjögren. Syftet med kampanjen är att skapa en dialog och diskussion om hur framtiden ska bli och hur vi tillsammans kan skapa ett mänskligare Sverige.
 
Kampanjmaterialet består av ett antal konceptaffischer där partiledaren Göran Hägglund ställs emot kända djurmetaforer – som strutsen, buffeln, gorillan och hyenan – ett antal budskapsaffischer som motsvarar budskapen i valmanifestet, affischer med partiets tre ministrar och en plansch som beskriver de olika djurarterna, och som ska användas vid valstugorna. Dessutom finns en tvådelad enhet med Göran Hägglund som kommer att gå i fyra veckor i Stockholms tunnelbana.
 
Kampanjen kommer att gå i hela Sverige, bland annat på över 500 tresidiga pelare och 1 700 ljustavlor. Den, tillsammans med en dagspresskampanj, inleds två veckor innan valet. Valaffischerna sätt upp under nästa helg. I nästa vecka presenterar KD också sin tv-reklam. Partiet ska också kampanja via de sociala medierna, som Facebook, Twitter och Youtube.
 
Hur mycket pengar partiet satsar på kampanjen vill Cina Gerdin inte specificera. Hela valbudgeten ligger på 17 miljoner kronor, men då ingår allt från hushållsutskick till kampanjtröjor.