• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

11 Sep 2020

YOUGOV: Därför vill inte svenskar betala för nyheter

Undersökningsföretaget Yougov har undersökt svenskarnas vilja att betala för nyheter på internet.

Undersökningsföretaget Yougov har undersökt svenskarnas vilja att betala för nyheter på internet.

Enligt Yougov har 66 procent av svenskarna läst nyheter på sin mobil under det senaste dygnet och medan 48 procent använder nyhetsappar regelbundet.

När det gäller viljan att betala är det en annan sak.

* 42 procent har idag en tidningsprenumeration.
* Bland personer över 60 år har 65 procent en prenumeration.
* Bland personer under 40 år har 21 procent en prenumeration.

22 procent har aldrig haft en prenumeration och av dem funderar 18 procent inte heller på att skaffa en i framtiden. 4 procent av alla svenskar har alltså inga planer på att skaffa en tidningsprenumeration.

Varför finns det en ovilja att betala för tidningsprenumerationer?

Enligt Yougov anger 42 procent av dem som inte betalar priset som orsak. 38 procent anger att det finns gratisalternativ. 21 procent tycker att de inte läser så mycket nyheter att en prenumeration är befogad. 22 procent vill helt enkelt inte betala för nyheter.

48 procent av svenskarna anser att det inte är rätt att nyhetsmedier sätter upp betalväggar. 36 procent tycker att det är rätt.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-05-23, 09:29

V och M sticker ut bland hyresgästernas partisympatier

Indikator Opinion har på uppdrag från Hyresgästföreningen undersökt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta i ett val idag.

opinionsbildningpolitikundersökning
2024-05-23, 06:51

Rapport: Sverige behöver bli starkare inom ai

TechSverige anger i en rapport att Sverige behöver stärka sin konkurrenskraft inom ai och presenterar ett antal förslag för att lyckas med detta.

Branschundersökning
2023-09-11, 23:44

Väljarnas viktigaste frågor – så levererar Tidöpartierna

Undersökningsföretaget Demoskop presenterar färsk statistik över vilka som är väljarnas viktigaste frågor och hur väl regeringen och SD levererar på valöftena.

undersökning
2023-06-01, 09:45

Hållbarhet och demokrati hetast i Almedalen

Här är ämnena som trendar inför Almedalsveckan 2023.

almedalen 2023undersökning
2023-02-16, 07:03

Sveriges varumärken: Ikea mer värt än Spotify

När Brand Finance listar Sveriges mest värdefulla varumärken för 2023 är det förändringar i toppen, men ingen slår Ikea.

undersökning
2021-10-06, 19:49

Han blir chef för Kantars crossmedia-erbjudande

Kantar Sifo samlar alla sin räckviddsmätningar i ett eget affärsområde och värvar en chef från samarbetspartnern Comscore.

arbetarrörelsermedierundersökning
2021-08-18, 07:00

SCB: Lägsta invandringen sedan 2005

Myndigheten Statistiska Centralbyrån rapporterar att invandringen till Sverige ligger på den lägsta nivån i Sverige sedan 2005. Och ett kanske oväntat land dyker upp som det näst mest vanliga invandrarlandet.

undersökning
2021-07-07, 05:25

Så här mycket pengar har partierna i sina valfonder

Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief har kollat upp hur mycket partierna har i sina valfonder. 

undersökning
2021-06-25, 07:16

LO: Deltidsarbetet minskar men skillnaden arbetare-tjänstemän ökar

LO visar i en ny rapport att skillnaden i andel deltidsarbete mellan tjänstemän och arbetare är ”rekordstor”. Anledningarna till deltid skiljer sig också. Dock har andelen deltidsarbete minskat.   

arbetsmarknadundersökning
2021-06-14, 05:57

INSIGHT INTELLIGENCE: Svenskarna tycker hållbarhet är viktigt – litar inte på företagen

Undersökningsföretaget Insight Intelligence är klar med sin tredje undersökning om hur svenskar ser på hållbarhet. 95 procent anser att hållbarhet är viktigt och 80 procent set stora klimatproblem. Men förtroendet för hur företag lever upp i hållbarhetsområdet sviktar.

undersökning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram