Transportföretagens hänvisar till en egen kartläggning som ska visa att ”var tredje väg i Sverige är i dåligt eller mycket dåligt skick”. Särskilt illa ska det vara i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg.
Enligt Transportföretagen krävs 2 miljarder kronor ytterligare per år för att ”stoppa fortsatt förfall av vägarna”. Men organisationen nöjer sig inte med det utan vill även mer än dubbla den årliga underhållsbudgeten till 7,9 miljarder kronor för att ”minimera underhållsskulden på tio års sikt”.
Via sajten Varavagar.se kör Transportföretagen igång en namninsamling för att skapa tryck i frågan.
”Sämre vägar kommer sänka levnadsstandarden på landsbygden då det tar längre tid att ta sig fram. Nu måste regeringen se till att investera i och underhålla vår infrastruktur”, kommenterar Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell.
Hon och kommunikationschefen Niclas Thorselius svarar via mejl på Dagens Opinions följdfrågor:
Vilka vänder ni er till med er namninsamling?
”Vi vänder oss till den breda allmänheten som är trötta på dåliga vägar. Och till beslutsfattarna för att öka stödet till vägunderhåll i kommande nationella plan för infrastruktur.”
Hur många namn har ni som mål att få in?
”Så många som möjligt. Vi har inte satt något sådant mål”.
Hur ska ni nå människorna som ska lämna sina namn?
”Vi använder oss av flera mediala aktiviteter som radioreklam, helsidesannonser i printupplagor, insatser i sociala medier och av ambassadörer i alla län”.
Vilka kommunikationsbyråer/konsulter är involverade?
”Det är New Normal som är reklambyrån och som har byggt kampanjsidan, gjort annonser samt radioreklam. Salbo.ai har byggt kartorna på www.våravägare.se där det går att se skicket på alla statliga vägar i Sverige”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.