
DEBATT. Traditionell rekrytering diskriminerar och nätverk och cv avgör vem som får jobbet. Men artificiell intelligens, ai, kan skapa fördomsfri rekrytering, argumenterar Sanna Bergling, vd på Rektra.
Endast 45 procent av alla rekryteringar blir idag lyckade och en felrekrytering kostar i genomsnitt 700 000 kronor. Dessutom är manuellt urval vid rekrytering tidskrävande och tar i snitt 20 timmar. Det är tydligt att traditionell rekrytering är ineffektiv, kostsam och innebär stor osäkerhet kring träffsäkerhet.
Vi på Rektra utmanar traditionell rekrytering med en digital headhunter som med ai, artificiell intelligens vänder på processen: det är jobben som söker kandidater och cvt flyttas från rampljuset. Den som söker jobb alltid är anonym. Vi ser till att det är kompetens och framtidsmål som avgör när en kandidat matchas med arbetsgivare.
Gång på gång är det bevisat att traditionell rekrytering är diskriminerade. Namn, ålder och kön är exempel på faktorer som idag påverkar vem som får vilket jobb. Studier har bland annat visat att yngre arbetssökande i genomsnitt mottog upp till fyra gånger fler svar från arbetsgivare än äldre arbetssökande och att personer med namn från Mellanöstern och Afrika kallades på färre intervjuer jämfört med personer med typiskt svenska namn.
Urval med ai är ett steg i rätt riktning mot diskrimineringsfri rekrytering och kan även öppna upp möjligheten för rekryterare och arbetssökande att se bortom de urval de annars skulle stannat vid.
Vi filtrerar bort fördomar, medvetna såväl som omedvetna, som arbetsgivare kan ha när de värderar kandidater mot varandra. Anonymiserade kandidater matchas automatiserat mot arbetsgivares erbjudanden baserat på kandidaternas kompetens och önskemål. Ett jag-är-intresserad-filter säkerställer att det är kandidaten som bestämmer vilken arbetsgivare som får ta del av personens kontaktuppgifter. På så sätt slipper kandidater spam från ointressanta arbetsgivare och arbetsgivare kan sluta lägga tid på irrelevanta kandidater.
Vem som har snyggast cv, störst nätverk eller bäst kunskap och tid att dagligen scanna av annonser ska inte avgöra vem som får vilket jobb. Rektra vänder upp och ner på rekryteringsprocessen. Hos oss är det jobben som söker kandidaten, inte tvärtom. Kandidatens drömmar och mål är i fokus samtidigt som behovet av ett proffsigt cv avvecklas. Kandidaten skapar enkelt en profil som automatiskt matchas mot lämpliga erbjudanden.
Rektras vision är att genom maskininlärning skapa fördomsfria rekryteringar med arbetstagaren i fokus.
Där traditionell rekrytering brister ger ai nya möjligheter. Arbetsgivare får direktkontakt med intresserade kandidater utan krav på annonsering eller search.
Sanna Bergling, vd och medgrundare, Rektra
Vill du debattera? Mejla: rolf@dagensopinion.se
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård med fokus på att skapa relevant innehåll i olika kanaler? Drivs du av att bidra till verksamhetens utvecklingsarbete för fler och nöjdare medlemmar? Om du dessutom trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete är det här jobbet för dig. Din roll Som kommunikationsstrateg kommer du att arbeta med att utveckla, planera, koordinera och integrera förbundets kommunikation, med fokus på medlemskommunikation, internkommunikation och webbutveckling. Genom att du har fokus på webb och medlemskap kommer du att spela en viktig roll i att utveckla och optimera förbundets digitala kommunikation. Du kommer att vara ansvarig för att driva och utveckla vår webbplats, våra digitala plattformar och arbetet med medlemsinformation och medlemsengagemang. Rollen förutsätter att du ser när, var och hur Läkarförbundet kan synliggöra vårt medlemserbjudande och stärka organisationen med hjälp av internkommunikation och förändringskommunikation. Du behöver också vara en van skribent som kan producera egna texter och anpassa innehåll för relevanta kanaler och sammanhang. För att bli framgångsrik i rollen är dina personliga egenskaper viktiga. Du är bra på relationer och interagerar på ett smidigt sätt med kollegor, förtroendevalda och externa aktörer. Du känner igen dig själv i ord som lyhörd, snabb och flexibel. Som person är du prestigelös och trygg i din profession och kavlar upp ärmarna där det behövs. Exempel på arbetsuppgifter leda, samordna, planera och producera relevant och engagerande innehåll på webb och...