Systembolaget hållbarhetskampanjar

Utgångspunkten är insikten att konsumenterna är oroliga för klimatet och miljön men inte agerar så klimatvänligt som det skulle vilja.
”Hållbarhetskommunikation är ofta abstrakt och allvarlig. Vi vill i stället att det ska kännas lätt och greppbart. Därför lyfter vi fram det positiva med att många försöker välja hållbart, och gör det enklare hos oss genom en ny märkning som hjälper kunderna att hitta våra mest hållbara drycker”, berättar Kristina Stutterheim, kommunikationsdirektör på Systembolaget, i ett utskick.
Detta vill Systembolaget råda bot på genom en kampanj på temat ”Det är ju en dag i morgon också”.
Uttaget i kommunikation sker i form av filmer som visar och hyllar människor som tampas med sina vardagsutmaningar att göra hållbara val. Filmerna ska gå i kanaler som online video, Youtube och reklam-tv. Kampanjen består även av annonser i Dagens Nyheter och Dagens industri.
I butikerna märker Systembolaget upp varor som är ett hållbart val med en tumme upp.
”Vi vill göra skillnad för människa, klimat och miljö. En del i det är att göra det enklare att hitta hållbart hos oss”, berättar Kristina Stutterheim.
Kampanjen har tagits fram inhouse och i samarbete med Nord DDB. För filmproduktionen står House, Giants & Toys, med ”Farväl till Falkenberg-Jesper Ganslandt” som regissör. Mediebyrå är Wavemaker och pr-byrå är Reform Society.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.