Tidigare har sponsorn, hamburgerkedjan Max förbundit sig att serverera enbart vegetariska hamburgare. Sponsorn Coop vill få festivalpubliken att avge ett ”vegolöfte”. Genom att svajpa och svara på ett antal frågor ska publiken förmås bestämma sig för att äta mer vegetariskt. Svaren ska summeras till så att det ska framgå hur mycket de vegetariska valen motsvarar i minskade CO2-utsläpp i kg per år.
Svensk Kötts vd Elisabet Quarford står inte precis utanför Way out Wests grindar med en köttoffensiv.
”Var och en bestämmer vad den vill äta. Idag importeras ungefär hälften av allt gris-, nöt- och lammkött som vi äter. Så att välja bort en importerad biff eller lufttorkad skinka och istället lägga grönt på tallriken några dagar i veckan är inget jag har några problem med”, kommenterar Elisabet Quarford via mejl.
Hon verkar varken överraskad eller oroad över Coops vego-kampanj.
”Way out West har marknadsfört sig som en vegetarisk festival och därför är Coops kampanj inte särskilt överraskande. Det hade varit mer överraskande om de hade försökt marknadsföra köttbullar för att profilera sig där. För Coop är köttdisken fortfarande en del av butiken som de marknadsför hårt i sina breda kanaler under övriga året.
Hur påverkas bilden av kött hos den unga publiken på Way out West?
”Det har nog en påverkan på en del av publiken. Men samtidigt är det många som gladeligen kommer att lägga en bit kött på grillen helgen efter.”
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
