Kommunikation och information är det konsumtionsområde som har vuxit i snabbast takt under de senaste tio åren, anger Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och motsvarar idag 5 procent av hushållens totala avgifter, eller 130 miljarder kronor år 2024. Det är en ökning om 119 procent i fasta priser jämfört med 2014.
I snitt har området vuxit med 8 procent per år under perioden. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet pekar ut bidragande faktorer som teknisk utveckling, ökad digitalisering och nya sätt att använda tekniken.
”Information och kommunikation på nätet, men också underhållning i sociala medier, poddar, onlinespel och strömmad film och musik, är exempel på användning som driver den snabba tillväxten av smarta telefoner, datorer och snabbt bredband när vi efterfrågar alltmer avancerade modeller och abonnemang. Med utvecklingen som nu sker inom ai kan vi förvänta oss en fortsatt stark ökning”, kommenterar konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som är en av rapportens redaktörer.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...