
Svenskarnas förtroende för innehållet i public service är högt medan förtroendet för innehållet i sociala medier är lågt, det visar en undersökning från SOM-institutet.
73 procent svarar att de har mycket/ganska stort förtroende för SVT medan 71 procent har mycket/ganska stort förtroende för Sveriges Radio.
Därefter kommer TV4 (56 procent), lokala morgontidningar (49), Dagens Nyheter (47) och Svenska Dagbladet (41).
29 procent har mycket/ganska stort förtroende för innehållet i Aftonbladet medan 22 procent har mycket/ganska stort förtroende för innehållet i Expressen.
Endast 2 procent svarar att de har mycket/ganska stort förtroende för innehållet på Tiktok medan 6 procent har mycket/ganska stort förtroende för innehållet på Youtube.
82 procent anser att SVT har mycket stort/ganska stort samhällsvärde och 78 procent svarar att Sveriges Radio har mycket stort/ganska stort samhällsvärde.
21 procent anser att Youtube har mycket stort/ganska stort samhällsvärde medan 8 procent svarar att Tiktok har mycket stort/ganska stort samhällsvärde.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...