Under torsdag kväll, 24 februari, korades vinnarna i branschföreningen Precis gala Spinn.

Det var en festsugen bransch, runt 200 personer. som äntrade At Six i Stockholm. Biljetterna var slutsålda. Stämningen på topp. Branschen fick äntligen chansen att ses igen efter tugga coronatider.

Precis årets utsåg Bella Goldman, kommunikationschef på LIdl, till Årets kund medmotiveringen:

”Utifrån initierade insikter och ett strategiskt budskapsarbete, har årets pristagare lyckats väcka uppmärksamhet och skapat engagemang, men framför allt fått människor att förstå och tycka om företaget”.

Till Årets Rookie utsågs Nellie Östman på Springtime-Intellecta.

Cision utsåg vinnaren i kategorin Cision PR influencer Award. Förra gången vann Sharareh Hoss, grundare av pr-byrån Hoss. I år fick hennes syster, Roshi Hoss, som också jobbar på byrån priset.
När hon tog emot priset bad hon om en tyst minut drabbade i kriget mot Ukraina. Alla ställde sig upp och det var alldeles tyst förutom en del snörvlande, låt vara att den tysta minuten snarare var tre.

Priser i tio kategorier delades ut för bästa pr-insatserna under 2020.


Byrån New Normal fick tre guld, varav två för Stoppa Kattastrofen, för Djurskyddet. Kampanjen handla om att skaffa lika täckande djurlagar som hundarna har och samma dag som priset delades ut hade riksdagen diskuterat frågan. Byrån BCW kom tvåa med två guld och fyra silver.

 

Medaljligan
New Normal: GGG
BCW: GGSSSS
Wenderfalck: GS
AIK: G
Pack Train: G
Stendahls: G
Jung: G
Sanders Agency: SS
Spotlight: S
Volt: S
Gullers Grupp: S

 

Årets hållbarhetskommunikation
Bättre Begagnat, Jung Relations, Blocket

Nomineringen lyder:

Här har man gjort allt by the book. Ett imponerande och hållbart hantverk som bygger en cirkulär framtida position.   

Silver: BCW med “Pladdling” för Carlsberg

 

Årets innovation
Skin for skin, Wenderfalck, Apotek Hjärtat

Nomineringen lyder:

Som sig bör i denna kategori har vinnaren tänkt utanför boxen. Eller snarare tänkt sig in i den box där den reklamtrötta målgruppen faktiskt befinner sig. Och där har vinnaren levererat budskap som tagits emot med öppna armar.

Silver: BCW med “Badläge” för Trygg-Hansa

 

Årets integrerade
Badläge, BCW, Trygg-Hansa

Nomineringen lyder:

Egentligen är det sjukt att den här kampanjen ens behövs. Men vi vet ju alla hur lätt det är att bli uppslukad av sin telefon. Det är inte okej för föräldrar när det gäller bad och barn. Inga pr-åtgärder sparades när vinnaren gjorde något åt problemet.

Silver: Aqua Dental/Sanders Agency med “Spola rädslan“ för Aqua Dental

 

Årets internationella
The Isolated Cinema, Stendahls

Nomineringen lyder:

Utgångspunkten var en isolerad upplevelse för en enda ensam människa. Men det blev en global snackis. Ren och skär pr-magi.

Silver: Gullers Grupp med “Oceanbird” för Wallenius Marine

 

Årets konsument-PR
VI E AIK, Post, AIK Fotboll

Nomineringen lyder:

Det här är en vågad halvvolley rakt upp i krysset. En fullträff som får målgruppen att jubla och bränna av en bengal…och köpa årskort trots publikstopp.

Aqua Dental/Sanders Agency

  

Årets non-profit
Stoppa Kattastrofen, New Normal, Djurskyddet Sverige

Nomineringen lyder:

Här har vi kampanjen som på ett briljant sätt gör hunden till kattens bästa vän i kampen för jämlika djurlagar.

Silver: Volt med “BAdwords“ för Bris


Årets realtidsaktivitet
Ljusa Minnen, New Normal, Fonus

Nomineringen lyder:

Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.

Silver: BCW med “Beställ Glenn“ för Unibet

 

Årets thought-leader
Den nya spelplanen, Pack Train, SDHL

Nomineringen lyder:

Så klart att någon borde ta på sig ledartröjan i kampen för en jämlik sportsponsring. Nu har SDHL gjort jobbet och för alltid ändrat spelplanen med Spinn-juryn som hejarklack.

Silver: Spotlight med “Bjurfors – Experten på premiumbostäder i Stockholm“ för Bjurfors


Årets varumärkesbyggare
Trygg-Hansa: Innovationer som ger ringar på vattnet, BCW, Trygg-Hans

Nomineringen lyder:

Att bygga ett varumärke som går att lita på, det får man göra med många ringar små, eller kanske snarare ett helt gäng livbojar och minst en innovativ kampanj per år. År efter år.  

Silver: Wenderfalck med “Polarbröd – Vägen tillbaka“ för Polarbröd

Årets bästa PR
New Normal med “Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige

Nomineringen lyder:

För den här kampanjen höjde juryn sina tassar och utropade unisont: MJAU, katten så bra den här kampanjen är.