Madtech är en sammanslagning av ’marketing technology’ (martech) och ’advertising technology’ (adtech), en kombination av tekniker för marknadsföring och annonsering. Konkret handlar det om att använda den ökade tillgången till data i kombination med teknik som dataanalys, artificiell intelligens, automatisering för personalisering och förbättrade marknadsföringskampanjer. Genom att använda båda källorna av data, martech och adtech, tillsammans kan marknadsförare få en mer komplett förståelse av konsumenternas preferenser, beteenden och köpmönster.
Detta har medfört förändringar i hur företag planerar sina annonskampanjer, och öppnar för många spännande möjligheter. En av de största fördelarna är att tekniken, rätt använd, kan ge mer relevanta kampanjer med ökad chans till konsumentengagemang som i sin tur kan leda till ökade konverteringar och köp.
Madtech kan hjälpa företag att optimera sin marknadsföringsbudget. Genom att kombinera data från marknadsföring och reklam kan madtech resultera i en tydligare bild av vilka målgrupper marknadsförare bör rikta in sig på och de bästa sätten att interagera med dem.
Med madtech ökar samtidigt behovet av ansvarsfull användning av konsumentdata. Effekterna av detta är flera:
skapande av lojalitet och förtroende
När kunder vet att företag samlar in sina personuppgifter och får insikt (analys) från dem på ett ansvarsfullt och skyddande sätt, skapas en nivå av relationellt förtroende. Relationellt förtroende påverkar kundmått som kundlivstidsvärde, net promoter score (NPS) och andra nyckeltal.
personalisering kontra integritet
Företag måste på ett ansvarsfullt sätt samla in och hantera kunddata och kommunikationspreferenser. Genom att göra detta kan företagen hitta en balans mellan personalisering och integritet. Till exempel vill jag att min kommunikation från företagen ska vara personlig, men jag vill inte ha den så personlig att jag känner att min integritet skadas.
förbli lagligt och etiskt överensstämmande
Ansvarsfull marknadsföring innebär att engagera sig i målgruppen i enlighet med lokala och regionala lagar och förordningar som skyddar konsumenter från aggressiva eller påträngande marknadsföringstaktik (och reklam).
skydda sårbara målgrupper
Att använda marknadsföringsdata ansvarsfullt innebär även att ditt företag skyddar vissa målgrupper. Att skydda dessa målgrupper innebär att se till att datapolicyer, regler och kriterier införs på företagsnivå för att undvika felaktigt engagemang med utsatta målgrupper – oavsett om sårbarheten är baserad på ålder, ras, kön, kognitiv förmåga eller någon annan kvalificerande faktor.
skapa konkurrenskraftig differentiering
Att använda data på ett ansvarsfullt sätt kan bli en konkurrensfördel. Tänk på de varumärken som har haft dataintrång eller böter för felaktig dataanvändning. Vad är din uppfattning om dessa varumärken? Min är skepsis, vilket resulterar i begränsat engagemang. Varumärken som kommunicerar hur kunddata används på ett transparent sätt skapar en känsla av förtroende, respekt och rättvisa. Resultatet är skapandet av långsiktigt varumärkesvärde.
Det är tydligt att madtech har potential att förändra marknadsföringslandskapet på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett. Men det är också viktigt att vara medveten om riskerna och att säkerställa att företagen som använder teknologin är ansvarsfulla och etiska i sin användning av konsumentdata, så att madtech används på ett sätt som gynnar både företag och konsumenter.
Thomas Karlsson, rådgivare inom customer experience, på SAS Institute
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd