• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

29 Mar 2021

SD sänder tv-till utlandet – vill berätta om ”problem” i Sverige

Sverigedemokraternas tv-kanal Riks kör i gång ett programformat med internationella programledare som ska få ut partiets bild över tillståndet i landet. Först ut är en nederländska som till nyligen var involverad i det nationalkonservativa politiska partiet Forum för demokrati (FvD i Nederländerna.

Sverigedemokraternas tv-kanal Riks kör i gång ett programformat med internationella programledare som ska få ut partiets bild över tillståndet i landet. Först ut är en nederländska som till nyligen var involverad i det nationalkonservativa politiska partiet Forum för demokrati (FvD i Nederländerna.

Programmet heter Let’s talk about it och ska sändas ”veckovis”.  I morgon spelas det första programmet in i SDs nya studio i Bromma. Programledare är nederländska Eva Vlaardingerbroek.

– Vi ska ha en utlandsredaktion och börja sända på engelska med folk utifrån, säger SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein, och förklarar:

– Intresset för vad som händer Sverige är stort både från vänster och höger. De flesta undrar vad som är på gång i landet som en gång var ett exempel på lycka och framgång, men inte längre är det.

Men det handlar också om att bygga Sverigedemokraterna inför valet 2022 och sätta ett tryck utifrån för att påverka opinionen i Sverige.

– Genom att skapa ett internationellt intresse för enskilda frågor, så tror jag även intresset för dessa frågor ökar i Sverige.

Det är inte första gången som Sverigedemokraterna försöker öka trycket i Sverige genom att kommunicera till en internationell målgrupp snarare än svensk. Tidigare exempel är flygbladsutdelningar till asylsökande i Grekland och en kampanj i Östermalms tunnelbanestation som på engelska bad om ursäkt för vad som SD ansåg vara stökigt i Stockholm.

– Vi har alltid tyckt att det är viktigt att kommunicera vad som händer i Sverige internationellt. Svenskar är inte nationalister när vi Sverige men när vi är på Lanzarote är vi stolta över att Volvo och Spotify. Med det menar jag att vi har en tendens att inte bry oss att det skjuts i våra förorter, så länge inte någon från utlandet uppmärksammar det.

Så vilka är målgrupperna?
 – Det är personer i vår närhet. Norge är en stor målgrupp. Även våra samarbetspartier driver en del trafik, Vi har en del trafik från Europa och det har kommit en del förfrågningar om att texta. Då tyckte vi att vi kunde göra ett program på engelska.

Så ni överger det svenska språket för engelska?
 – Nej det gör vi inte.  Jag tror även att yngre målgrupper i Sverige kommer att gilla kommentarer på engelska. Yngre målgrupper tror jag är mer vana med att hör apolitisk satir, kommentarer mm. på engelska än svenska.

Vad är det för bild av Sverige ni vill ge?
 – Det är lite upp till henne (Eva Vlaardingerbroek).  Hon är vårt nyhetsankare. Det är en splittrad bild där vi försöker rädda ett misskött land och där invandringen är nyckelfrågan.

Det har tidigare varit en diskussion om huruvida ni har smutskastat Sverige utomland. Hur tänker du kring det?
 – Bilden av Sverige är riktigt dålig av den enkla anledningen att det är så det ser ut. När internationella medier blir attackerade i våra förorter, när internationella delegationer kommer till Sverige för att se hur antisemitismen blossat upp, i exempelvis Malmö, då krackelerar Sverigebilden. Det är inte vårt fel.

Men ni kanske bidrar till att sprida den negativa bilden av Sverige?
 – Det skulle jag inte säga att vi gör. Vi har riktiga problem och då behöver vi visa det. Det är märkligt att regeringen är mer bekymrad över bilden av Sverige än vad som faktiskt händer i Sverige

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

medier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-29, 11:27

Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Moderaternas presschef har inför valet hamnat i ett praktbråk med Sveriges största tidning Aftonbladet. Föremålet för fejden är statsminister (m) Ulf Kristerssons dotter.

medierpolitik
2025-10-28, 06:16

Per Schlingmann startar pod med medie-vd

Författaren och kommunikationskonsulten Per Schlingmann drar igång en pod med Linda Palmgren, tidigare vd för Bauer Media och mediebyrån Starcom.

medier
2025-10-27, 05:59

Därför nobbar Sacos styrelse en egen tidning

Fackförbundet DIK har inför kongressen föreslagit att centralorganisationen Saco skaffar en egen tidning, något som de andra centralorganisationerna TCO och LO driver. Men styrelsen avslår motionen.

arbetsmarknadmedieropinionsbildning
2025-10-22, 05:57

Volodymyr Zelenskyj till Linköping

I dag, onsdag den 22 oktober 2025, kommer Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj till Sverige i allmänhet och till Linköping i synnerhet. Saab kommer att vara på plats.

medierpolitik
2025-10-21, 05:31

Omsättningsrekord men fortsatt förlust för Omni

Schibsteds nyhetsaggregator Omni har inte gått med vinst sedan 2020. Men under 2024 slog företaget i alla fall omsättningsrekord.

Affärermedier
2025-10-16, 06:41

SCHIBSTED: TV4 och Netflix tar in på SVT i streaming

Tittandet på tv via streaming ökar. Men SVT tappar mark. Det visar statistik från programguiden Tv.nu, ett bolag som ägs av mediekoncernen Schibsted, som även äger TV4.

medier
2025-10-14, 14:13

Så många såg partiledardebatten

Ungefär var åttonde röstberättigad svensk tittade någon gång på partiledardebatten i SVT Agenda söndagen 12 oktober 2025. Det framgår av statistik från tv-branschens mätbolag MMS.

medierpolitik
2025-10-14, 08:23

Mediebyråerna ökar köpen – men traditionella medier tappar

Efter fyra månader med minskade köp av reklamutrymme ökade medlemmarna i Sveriges Mediebyråer sina investeringar under september. Men ökningen ligger hos de nya digitala kanalerna.

Affärermedier
2025-10-07, 13:03

De kan vinna pris för bästa nyhetsbrev

Finalisterna är utsedda till den första upplagan av Inbox Awards som utser Sveriges bästa nyhetsbrev i fem kategorier.

Branschmedier
2025-10-06, 10:26

TV4 fälls dubbelt för Ukraina-inslag

Den av Schibsted ägda tv-kanalen TV4 fälls för två inslag med bäring på Rysslands krig mot Ukraina.

medier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef
  • Anders Ygeman (s) synar Liberalerna om vinster i skolan

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram