Kritiken gäller den nationella planen för transportinfrastrukturen för 2022–2033 med en budget för de större projekten på runt 300 miljarder kronor. Regeringens val av investeringar ”bidrar inte effektivt till att nå riksdagens transportpolitiska mål”, enligt Riksrevisionen.
Regeringen styr stå att Trafikverket inte kan ”föreslå de mest samhällsekonomiskt lönsamma projekten”. Dessutom brister det i Trafikverkets kostnadskontroll.
Riksrevision kritiserar särskilt järnvägsinvesteringarna och skriver:
”Stora kostnadsökningar för bland annat de sedan tidigare beslutade nya stambanorna innebar dock att det knappt fanns några pengar till nya projekt”.
Och vidare:
”Regeringen instruerade dessutom Trafikverket om att delar av Norrbotniabanan skulle ingå i förslaget till nationell plan, trots att det saknades underlag om kostnad och nyttor. Åtgärden rymdes inte inom den tillgängliga budgetramen. Sammantaget blev de ekonomiska ramarna för infrastrukturen därmed intecknade långt efter planperiodens slut 2033”.
”Regeringen har dessutom valt att minska anslagen till järnvägens nya signalsystem ERTMS – trots att Trafikverket varnat för att det är ”direkt systemhotande”. ERTMS kommer enligt Trafikverket därmed inte vara implementerat förrän efter 2070, vilket leder till kraftigt ökade underhållskostnader för det gamla systemet”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd