PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder svenskarnas beteende på internet för kommunikatören?  Det är frågor som kommer att besvaras Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och Emanuel Karlsten, journalist och ordförande på Medieakademin den 16 december klockan 11.00 på årets sista sändning av livepodden Passion för kommunikation. Dagen i ära släpper internetstiftelsen sin årliga rapport Svenskarna och internet och Emanuel Karlsten kan knappt bärga sig.

– Jag fick undersökningen i dag (i onsdags). Generellt är det lilla julafton för alla internetstatistiknördar. Den är en fantastisk resurs för alla som vill förstå hur internet utvecklas och hur våra mediebeteenden ändras över tid.

Emanuel Karlsten avslöjar att undersökningen till Svenskarna och internet genomförs i februari för att presenteras i november/december, vilket ju inte är rasande snabbt i dessa digitala tider. Men eftersom pandemin bröt ut bestämdes att en undersökning skulle göras även under hösten. Så det går alltså att jämföra februarimätningen före corona med den senare mätningen.

– Då får man mätpunkter så att vi kan se vilka olika beteenden folk har utvecklat.

Just denna jämförelse ser Emanuel Karlsten fram extra emot.

– Det blir väldigt intressant att se vilka förändringar som har skett. Det finns en känsla av att vi har tagit ett stort kliv. Det blir viktigt att se vad det kan innebära i praktiken, säger Emanuel Karlsten, och påpekar att undersökningen bygger på hur respondenterna själva tycker att de har använt sig av olika medier.

Är det något annat du ser fram emot?
 – Man kan skära data på många sätt. Jag brukar titta på hur traditionella medier klarar sig mot nya medier. Man kan följa skiftet från linjär mediekonsumtion till on demand. Just media är spännande. Det finns så mycket makt i hur vi tar till oss information, det känns viktigt att ha koll.

Något mer som kommer upp i Passion för kommunikation?
 – Det är vilka sociala medieplattformar som ökar och minskar. Inte minst Tiktok har fått stort genomslag känns det som och har potential att klättra i åldrarna. Kanske ska vi inkludera Tiktok bland de viktigaste kanalerna snarare än Twitter.

 

ställ frågor inför sändningen

 

följ sändningen här

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation.