”Stå för det du tror på och var inte rädd för att stöta bort vissa kunder som inte delar ens värderingar”, det är budskapet till svenska företagsledare från Westander-konsulten Frida Blom i det senaste avsnittet i Cisions podd Passion för kommunikation. Hon får inte medhåll av forskaren Martin Söndergaard.

”Dessutom är det otroligt viktigt för medarbetare på ett företag att känna att arbetsgivaren har integritet och inte bara ger folk det man tror att folk vill ha”, fortsätter Frida Blom.

Avsnittet tar upp hur företag ska tänka kring att ställning i samhällsfrågor, med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse, som har aktualiserades frågan.

I podden deltar även forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm. Han säger bland annat:

”Som tumregel kan man nog inte säga att ansvarstagande (för ett företag) är lönsamt. Generellt är det negativt för kunderna att ett företag tar ställning”. Men om man vet vad man gör och tänker till lite kan det definitivt vara lönsamt.

Bryr sig konsumenterna då bara om priset på den där glassen och bryr sig inte om konsumenterna om vad företaget tycker om jämställdhet?

”Först kanske man måste prat om pris och den goda smaken och sedan prata om ansvarstagande”.

lyssna på hela avsnittet

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation