PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Hur påverkas kommunikatörer och marknadsförare av corona-pandemin på kort och lång sikt? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 24 september klockan 14-15 med Karin Netzell, affärsutvecklingschef på rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer. Karin Netzell ger här sina insikter inför sändningen.

Dagen till ära släpper Hammer & Hanborg sin bok ”Framtidens professionella liv  5.0 – Corona edition” med en rapport från undersökningen om hur coronakrisen påverkat kommunikationsfunktionen i organisationen.

 – Vi gjorde den som en snabbundersökning. Vi insåg att corona skulle få en stor påverkan på arbetslivet, inte minst på kommunikation. Därför skickade vi ut en undersökning till vårt nätverk i Norge och Sverige, säger Karin Netzell.

Undersökningen gjordes redan i april, i ett tidigt skede av corona-utbrottet, så Hammer & Hanborg planerar att följa upp sin corona-undersökning senare i år.

Så vilka insikter har ni gjort om corona-utbrottets effekter för kommunikatörer och marknadsförare?
 – Vi följer gig-ekonomin och kan se att den verkligen har fått fart. Under epidemin har många företag bromsat rekryteringen av kommunikatörer och marknadsförare, men behöver ändå kompetens. Företagen behöver vara flexibla och behöver få jobb gjort även om det är anställningsstopp. Det här leder till att det blir fler gig-uppdrag, vilket underlättar för den som vill vara egen företagare. En annan faktor som underlättar ät att många inrättat hemmakontor. Det gör det lättare att jobba med flera arbetsgivare samtidigt.

Vad kom fram i undersökningen?
– Internkommunikation blev jätteviktig i början av krisen. På företag och organisationer ska information ut om läget kontinuerligt. Medarbetarna kanske behöver peppas och man behöver prata om vad som händer i omvärlden. Kommunikatörernas uppdrag handlade också om att få en helt nya arbetssätt på plats.

 – Utvecklingen att sälj och marknadsförings slås samman (smarketing) påskyndades (när konsumenternas beteende förändrades) med utvecklade kundresor och optimering av den digitala marknadsföringen.

 – Självledarskapet utvecklades i och med att många av de etablerade arbetssätten och processerna kastades upp i luften. Från en dag till en annan behövde medarbetare själva hitta lösningar för att kunna jobba på under de nya förutsättningarna. Man kanske behövde lära sig ny teknik eller hitta målgrupper i andra kanaler. Det fanns kanske inte en exakt plan för hur saker skulle lösas, utan det blev upp till var och en att prova sig fram. I och med hemkontoren har många ledare fått en snabbkurs i förtroende och transparens. De har behövt anpassa sitt ledarskap när de inte kan övervaka och kontrollera arbetet på samma sätt som på kontoret.

I kriser kastar ju företag och organisationer ut saker som behövs minst. Hur har marknadsförare och kommunikatörer klarat det testet?
 – De här grupperna har ett guldläge om de tar tillvara på möjligheterna. När vi inte längre ses lika mycket blir kommunikationen jätteviktigt. I och med att försäljningen blir digital blir marknadsföringen en större del av kundresan och det här kommer definitivt hålla i sig efter krisen.

ställ frågor inför sändningen

följ sändningen

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation.