• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Sep 2020

”Corona sätter fart på gig-kommunikationen”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Hur påverkas kommunikatörer och marknadsförare av corona-pandemin på kort och lång sikt? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 24 september klockan 14-15 med Karin Netzell, affärsutvecklingschef på rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer. Karin Netzell ger här sina insikter inför sändningen.

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Hur påverkas kommunikatörer och marknadsförare av corona-pandemin på kort och lång sikt? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 24 september klockan 14-15 med Karin Netzell, affärsutvecklingschef på rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer. Karin Netzell ger här sina insikter inför sändningen.

Dagen till ära släpper Hammer & Hanborg sin bok ”Framtidens professionella liv  5.0 – Corona edition” med en rapport från undersökningen om hur coronakrisen påverkat kommunikationsfunktionen i organisationen.

 – Vi gjorde den som en snabbundersökning. Vi insåg att corona skulle få en stor påverkan på arbetslivet, inte minst på kommunikation. Därför skickade vi ut en undersökning till vårt nätverk i Norge och Sverige, säger Karin Netzell.

Undersökningen gjordes redan i april, i ett tidigt skede av corona-utbrottet, så Hammer & Hanborg planerar att följa upp sin corona-undersökning senare i år.

Så vilka insikter har ni gjort om corona-utbrottets effekter för kommunikatörer och marknadsförare?
 – Vi följer gig-ekonomin och kan se att den verkligen har fått fart. Under epidemin har många företag bromsat rekryteringen av kommunikatörer och marknadsförare, men behöver ändå kompetens. Företagen behöver vara flexibla och behöver få jobb gjort även om det är anställningsstopp. Det här leder till att det blir fler gig-uppdrag, vilket underlättar för den som vill vara egen företagare. En annan faktor som underlättar ät att många inrättat hemmakontor. Det gör det lättare att jobba med flera arbetsgivare samtidigt.

Vad kom fram i undersökningen?
– Internkommunikation blev jätteviktig i början av krisen. På företag och organisationer ska information ut om läget kontinuerligt. Medarbetarna kanske behöver peppas och man behöver prata om vad som händer i omvärlden. Kommunikatörernas uppdrag handlade också om att få en helt nya arbetssätt på plats.

 – Utvecklingen att sälj och marknadsförings slås samman (smarketing) påskyndades (när konsumenternas beteende förändrades) med utvecklade kundresor och optimering av den digitala marknadsföringen.

 – Självledarskapet utvecklades i och med att många av de etablerade arbetssätten och processerna kastades upp i luften. Från en dag till en annan behövde medarbetare själva hitta lösningar för att kunna jobba på under de nya förutsättningarna. Man kanske behövde lära sig ny teknik eller hitta målgrupper i andra kanaler. Det fanns kanske inte en exakt plan för hur saker skulle lösas, utan det blev upp till var och en att prova sig fram. I och med hemkontoren har många ledare fått en snabbkurs i förtroende och transparens. De har behövt anpassa sitt ledarskap när de inte kan övervaka och kontrollera arbetet på samma sätt som på kontoret.

I kriser kastar ju företag och organisationer ut saker som behövs minst. Hur har marknadsförare och kommunikatörer klarat det testet?
 – De här grupperna har ett guldläge om de tar tillvara på möjligheterna. När vi inte längre ses lika mycket blir kommunikationen jätteviktigt. I och med att försäljningen blir digital blir marknadsföringen en större del av kundresan och det här kommer definitivt hålla i sig efter krisen.

ställ frågor inför sändningen

följ sändningen

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Passion för kommunikation

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2020-12-15, 09:10

PASSION FÖR KOMMUNIKATION: ”Spännande hur mediebeteende ändras av corona”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder svenskarnas beteende på internet för kommunikatören?  Det är frågor som kommer att besvaras Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och Emanuel Karlsten, journalist och ordförande på Medieakademin den 16 december klockan 11.00 på årets sista sändning av livepodden Passion för kommunikation. Dagen i ära släpper internetstiftelsen sin årliga rapport Svenskarna och internet och Emanuel Karlsten kan knappt bärga sig.

Passion för kommunikation
2020-10-21, 06:51

”Donald Trump har gjort om alla spelregler för hur valkampanjer drivs”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vilken roll spelar mediesynligheten för det stundande presidentvalet i USA? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 22 oktober klockan 14-15 med pr-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Här berättar Elizabeth Walentin lite om vad samtalet ska handla om.

Passion för kommunikation
2020-06-29, 08:00

”Inte lönsamt för företag att ta ställning i samhällsdebatten”

”Stå för det du tror på och var inte rädd för att stöta bort vissa kunder som inte delar ens värderingar”, det är budskapet till svenska företagsledare från Westander-konsulten Frida Blom i det senaste avsnittet i Cisions podd Passion för kommunikation”. Hon får inte medhåll av forskaren Martin Söndergaard.

Passion för kommunikation
2020-06-16, 14:06

”Företag som tar ställning riskerar kritik från två håll”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. När företag ta ställning? Och  hur ska de göra? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook onsdagen 17 juni klockan 14.00 med Frida Blom, varumärkesexpert på byrån Westander, som gäst. Här ger hon sina insikter före sändningen.

Passion för kommunikation
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram