PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vilken roll spelar mediesynligheten för det stundande presidentvalet i USA? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 22 oktober klockan 14-15 med pr-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Här berättar Elizabeth Walentin lite om vad samtalet ska handla om.

Samtalet ska ju handla om mediesynligheten under presidentvalskampanjen.  Vad blir viktigt att ta upp för dig under samtalet?
Jag kommer prata bland annat om hur Donald Trump har gjort om alla spelregler om hur man driver en valkampanj, både i media och på gräsrotsnivå hos väljare, säger Elizabeth Walentin, och utvecklar:

–  Alla vi som jobbar med pr och kommunikation vet hur viktigt det är i en kampanj att skapa kommunikationsstrategier, hålla sig till budskap, och nå ut till målgrupper. Donald Trump struntar i alla tidigare knep om hur man gör detta, och det funkade faktiskt för honom 2016. Han visade att det inte längre är den bäst organiserade kampanjen med de bästa medierelationerna som vinner valet.

Jag tänker att ingen i hela världen har mer synlighet än Donald Trump. Ändå ser opinionssiffrorna skakiga ut. Hur ska man tänka kring det?
– I dagsläget har Donald Trump 87,3 miljoner följare på Twitter och Biden har 11,2 miljoner. Men att synas är ingen garanti för att folk ska gilla ditt budskap eller att du kommer att vinna valet.

Hur tycker du att medielandskapet i USA har ändrats sedan förra presidentvalet?
– Digitala kanaler har förstås ökat i betydelse. Man ser det till exempel med den senaste presidentvaldebatten med det minskande antalet människor som tittade på linjär-tv och det ökande antalet som tittar på digitala kanaler. Det har blivit svårt att omedelbart mäta engagemang och antal tittare när någon kollar på debatten nästa dag på mobilen istället för live. Samma mönster gör också att effekten av politisk reklam blir oklar.

Vilka blir de viktigaste medierna i presidentvalet förutom Donald Trumps twitterkanal?
– Facebook har haft enormt betydelse att övertyga väljare. I valet 2008 och 2012 användes det främst som ett verktyg för att koppla ihop aktivister och gräsrotsväljare samt för att samla in donationer. Men sedan förra valet har det blivit huvudnyhetskälla för många amerikaner, säger Elizabeth Walentin.

ställ frågor inför sändningen

följ sändningen

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation