• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

16 Jun 2020

”Företag som tar ställning riskerar kritik från två håll”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. När företag ta ställning? Och  hur ska de göra? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook onsdagen 17 juni klockan 14.00 med Frida Blom, varumärkesexpert på byrån Westander, som gäst. Här ger hon sina insikter före sändningen.

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. När ska företag ta ställning? Och  hur ska de göra? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook onsdagen 17 juni klockan 14 med Frida Blom, varumärkesexpert på byrån Westander, som gäst. Här ger hon sina insikter inför sändningen.

Ämnet för dagen är ju risker och möjligheter det finns i att ta ställning i frågor för företag. Varför dyker den frågeställningen upp just nu?
 – Frågan har blivit extra aktuell med tanke på George Floyds tragiska död och rörelsen Black Lives Matter där många företag har visat sitt stöd. Men under mina åtta år som varumärkesexpert på Westander har frågan om i vilken mån ett företag ska ta ställning i samhällsfrågor hela tiden varit aktuell, säger Frida Blom.

Varför ökar intresset?
 – Så kallad syftesdriven kommunikation, som handlar om att ta ställning i samhällsfrågor och uttrycka sina värderingar, har blivit mer vanligt. Fler och fler företag inser att det är långsiktigt lönsamt att ta ställning. Dels är det viktigt för medarbetarna att jobba på ett företag som står för något, dels tycker konsumenterna bättre om att köpa produkter och tjänster av företag som tar ställning och använder sin position som samhällsaktör.

Hur vanligt är det att svenska företag tar ställning i frågor och skiljer sig svenska företag från andra länders företag?
 – Det blir en spekulation från min sida, men mitt intryck är att inte detta är något specifikt svenskt. Om jag gissade på ursprung, skulle jag gissa på USA.

Personer som tar ställning i känsliga frågor får ju räkna med mycket reaktioner i sociala medier. Gäller det även företag?
 – Företag som tar ställning riskerar alltid att få kritik från två håll, från dem som inte delar värderingen och ställningstagandet och från dem som tycker att ställningstagandet är bra men att företaget inte är trovärdigt utan att det är något man sminkar sig med.

Kommer du att ta upp några intressanta praktikfall i Passion för kommunikation?
 – Ja, ett intressant fall är kampanjen där SAS säger att inget är specifikt skandinaviskt. Och Ben & Jerrys tar ju ställning i flera samhällsfrågor.

Något du kan utlova lyssnarna av podden?
 – Jag tänker att jag ska ge goda argument för att företag ska bygga ett syftesdrivet varumärke i stället för att bara göra syftesdriven marknadsföring.

 

ställ frågor inför sändningen

följ sändningen här

 

 

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Passion för kommunikation

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2020-12-15, 09:10

PASSION FÖR KOMMUNIKATION: ”Spännande hur mediebeteende ändras av corona”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder svenskarnas beteende på internet för kommunikatören?  Det är frågor som kommer att besvaras Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och Emanuel Karlsten, journalist och ordförande på Medieakademin den 16 december klockan 11.00 på årets sista sändning av livepodden Passion för kommunikation. Dagen i ära släpper internetstiftelsen sin årliga rapport Svenskarna och internet och Emanuel Karlsten kan knappt bärga sig.

Passion för kommunikation
2020-10-21, 06:51

”Donald Trump har gjort om alla spelregler för hur valkampanjer drivs”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Vilken roll spelar mediesynligheten för det stundande presidentvalet i USA? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 22 oktober klockan 14-15 med pr-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Här berättar Elizabeth Walentin lite om vad samtalet ska handla om.

Passion för kommunikation
2020-09-23, 09:52

”Corona sätter fart på gig-kommunikationen”

PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. Hur påverkas kommunikatörer och marknadsförare av corona-pandemin på kort och lång sikt? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook torsdagen 24 september klockan 14-15 med Karin Netzell, affärsutvecklingschef på rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer. Karin Netzell ger här sina insikter inför sändningen.

Passion för kommunikation
2020-06-29, 08:00

”Inte lönsamt för företag att ta ställning i samhällsdebatten”

”Stå för det du tror på och var inte rädd för att stöta bort vissa kunder som inte delar ens värderingar”, det är budskapet till svenska företagsledare från Westander-konsulten Frida Blom i det senaste avsnittet i Cisions podd Passion för kommunikation”. Hon får inte medhåll av forskaren Martin Söndergaard.

Passion för kommunikation
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram