PASSION-FÖR-KOMMUNIKATION. När ska företag ta ställning? Och  hur ska de göra? Det är ämnet för Cisions podd Passion för Kommunikation som sänds live på Facebook onsdagen 17 juni klockan 14 med Frida Blom, varumärkesexpert på byrån Westander, som gäst. Här ger hon sina insikter inför sändningen.

Ämnet för dagen är ju risker och möjligheter det finns i att ta ställning i frågor för företag. Varför dyker den frågeställningen upp just nu?
 – Frågan har blivit extra aktuell med tanke på George Floyds tragiska död och rörelsen Black Lives Matter där många företag har visat sitt stöd. Men under mina åtta år som varumärkesexpert på Westander har frågan om i vilken mån ett företag ska ta ställning i samhällsfrågor hela tiden varit aktuell, säger Frida Blom.

Varför ökar intresset?
 – Så kallad syftesdriven kommunikation, som handlar om att ta ställning i samhällsfrågor och uttrycka sina värderingar, har blivit mer vanligt. Fler och fler företag inser att det är långsiktigt lönsamt att ta ställning. Dels är det viktigt för medarbetarna att jobba på ett företag som står för något, dels tycker konsumenterna bättre om att köpa produkter och tjänster av företag som tar ställning och använder sin position som samhällsaktör.

Hur vanligt är det att svenska företag tar ställning i frågor och skiljer sig svenska företag från andra länders företag?
 – Det blir en spekulation från min sida, men mitt intryck är att inte detta är något specifikt svenskt. Om jag gissade på ursprung, skulle jag gissa på USA.

Personer som tar ställning i känsliga frågor får ju räkna med mycket reaktioner i sociala medier. Gäller det även företag?
 – Företag som tar ställning riskerar alltid att få kritik från två håll, från dem som inte delar värderingen och ställningstagandet och från dem som tycker att ställningstagandet är bra men att företaget inte är trovärdigt utan att det är något man sminkar sig med.

Kommer du att ta upp några intressanta praktikfall i Passion för kommunikation?
 – Ja, ett intressant fall är kampanjen där SAS säger att inget är specifikt skandinaviskt. Och Ben & Jerrys tar ju ställning i flera samhällsfrågor.

Något du kan utlova lyssnarna av podden?
 – Jag tänker att jag ska ge goda argument för att företag ska bygga ett syftesdrivet varumärke i stället för att bara göra syftesdriven marknadsföring.

 

ställ frågor inför sändningen

följ sändningen här

 

 

Dagens Opinion är mediepartner till Passion för kommunikation.