Samtliga partiers aktivitet har sjunkit på Facebook, Twitter och Instagram.
Två veckor före valet publicerades nämare 4 500 inlägg på partiernas egna Facebook, Twitter och Instagram. Två veckor efter valet har drygt 450 inlägg publicerats i samma kanaler. Det är en minskning med drygt 90 procent. Sverigedemokraterna minskade sina inlägg med 98 procent, trots att partiet har flest följare i sociala medier.
”Socialdemokraterna har mest att förlora i den kommande regeringsbildningen och är det parti som, tillsammans med Kristdemokraterna, har varit mest aktivt i sociala medier efter valet. I en stor del av inläggen tar Socialdemokraterna avstånd till Sverigedemokraterna och uppmanar Alliansen att samarbeta över blockgränserna, något som Socialdemokraternas följare verkar uppskatta”, kommenterar Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.
Retriever har även undersökt hur många artiklar som har skrivits om partierna. Sedan den 23 augusti har närmare 84 000 artiklar publicerats om valet och riksdagspartierna. Enligt Retriever har det mediala intresset ”ökat något” jämfört med två veckor före valet.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd