• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

24 Mar 2020

”Osmakligt corona-tiggeri i restaurangbranschen”

DEBATT. Restaurangbranschen bör ta av sig offerkoftan samt sluta tigga pengar från sina gäster och kräva att staten efterskänker skatter utan i stället komma ur sin ”egoistiska bubbla” och fråga sig vad de kan göra för att hjälpa medborgarna i coronakrisen. Det skriver Stefan Norman, egenföretagare inom hållbarhet och Peter Zackariasson, före detta hotellchef i ett debattinlägg.

DEBATT. Restaurangbranschen bör ta av sig offerkoftan samt sluta tigga pengar från sina gäster och kräva att staten efterskänker skatter utan i stället komma ur sin ”egoistiska bubbla” och fråga sig vad de kan göra för att hjälpa medborgarna i coronakrisen. Det skriver Stefan Norman, egenföretagare inom hållbarhet och Peter Zackariasson, före detta hotellchef i ett debattinlägg.

I coronakrisen klagar den svenska restaurangbranschen allra mest högljutt över hur hårt de drabbas och hur synd det är om dem. De kämpar med näbbar och klor för att behålla sina intäkter och gäster, men det sker utan någon som helst själv- eller krisinsikt. Krögarna verkar enbart tycka synd om sig själva och förstår inte sin kritiska roll som mötesplats för eventuella smittspridare.

Istället för att fråga sig vad de kan göra för att hjälpa samhället, de utsatta och de sjuka i denna allvarliga kris, klagar krögare, inte alla men många, på sjunkande omsättning och lägre vinster. De ser sig som någon slags samhällsbärare, upphöjda och under många år hyllade idoler och hjältar som nu förtjänar allmosor, sympati och stöd.

Flera kända Stockholmskrögare har gett sig ut på osmakliga tiggarstråt och ber om bidrag från sina gäster, till exempel genom att sälja t-shirts för 5 000 kronor styck eller ditt namn på en barstol för facila 100 000 kronor stycket. Stöduppropen haglar i sociala medier och alla går ut på att gästerna kravlöst ska stötta sina restauranger genom att besöka dem oftare eller skänka pengar.

I en debattartikel i en affärstidning kallar landets kanske mest kända och lönsamma krogkoncern sig själva för ”hjältar” och dess vd kräver att staten efterskänker skatter, moms och arbetsgivaravgifter för nästan hela året. Vi vill gratulera till detta överlägsna VM-guld i tondövhet. Även Danyel Couet, ägare av Stockholms två dyraste restauranger, kräver i Aftonbladet (24/3) samma särbehandling.

En guldkrögare klagade så sent som idag på regeringens påbud om enbart bordsservering, och hävdade att ”massor av restauranger” kommer att gå i konkurs inom sju dagar. Men om man inte klarar en enda vecka med lägre intäkter så ska man gå i konkurs.”

Vill restaurangbranschen rädda sina affärer under coronakrisen bör de satsa på bättre erbjudanden istället för att tigga och gnälla, till exempel lägre priser, bättre hygien och hemkörning av mat. Skapa lojalitetsprogram med poäng som gästerna kan lösa in när krisen är över.

Och framför allt: se utanför er egoistiska bubbla och fråga er vad ni kan göra för att hjälpa medborgarna i denna kris. I många länder har myndigheterna helt stängt alla restauranger och barer. I andra råder begränsade öppettider och förbud mot alkoholservering.

Restaurangerna bör satsa på handsprit vid alla bord, ökade avstånd mellan borden, virusdödande munskydd på all kökspersonal och givetvis avhämtning och hemkörning av mat för att minska risken för smittspridning. Stäng tidigare för att undvika alkoholrelaterat mingel. Visst, det kostar intäkter men många guldkrogar har levererat fina vinster till sina ägare genom åren och borde ha en krigskassa.

Folkhälsomyndigheten har redan kritiserat branschen för dess ovilja att se sin roll som potentiell smittspridare. För bara en vecka sedan smittades många människor under en så kallad after ski i Åre där ansvarslösa krögare lät gäster hoppa grodor packade som sillar. Varför? (Ledtråd: det börjar på P.) Senast igår (söndag) var uteserveringarna i huvudstaden fulla av folk som satt tätt tillsammans och man kunde inte enkelt förstå vem som var dummast, ägarna eller gästerna.

Vill branschen verkligen hjälpa samhället så låt er arbetslösa personal laga mat och leverera den till äldreboenden eller personal på vårdcentraler och sjukhus. Ikea har beslutat att stänga alla sina restauranger (utan att gnälla eller tigga pengar av varken sina gäster eller staten). Det är bra. Men varför håller inte Ikeas kök öppet, utan gäster, och lagar mat för gratis leverans till äldreboende och i hemmet isolerade äldre? Ikeas årliga vinst är cirka 26 miljarder kronor. De har råd.

Kanske kan krisen bli startskottet för en sundare relation mellan svenskarna och dess krögare. Istället för den upphöjda adel många trendiga kockar och krögare blivit, inte sällan med nedlåtande attityder mot sina gäster, dålig service och höga priser, kanske gästerna kan börja ställa krav på den yrkesgrupp de försörjer.

Branschen kan börja med att dra av sig offerkoftan, slänga tiggarstaven och agera för att ta sitt ansvar under denna kris. Många coronasjuka svenskar har smittats just på restauranger och barer. Det måste upphöra.

Stefan Norman, egenföretagare inom hållbarhet
Peter Zackariasson, före detta hotellchef

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2026-06-17, 08:55

”Lobbyregistret kan professionalisera public affairs”

Sosun S Breitenbach, vd för Ulobby, som utvecklar en ai-plattform för public affairs-specialister, ser flera fördelar med det lobbyregister som ska införas i Sverige.

debatt
2026-06-01, 05:51

”Slutna möten riskerar döda Almedalens själ”

Varje slutet möte tar personer från den öppna arenan och in i det slutna rummet, och ökar risken för att ursprungstanken bakom Almedalsveckan försvinner, skriver Daniel Claesson, vd ANPR Communications.

debatt
2026-05-21, 10:47

Fackföreträdare på Academedia: Vår opinionschef ägnar sig åt hårklyveri

DEBATT. Christian Liljeros, Lärare och facklig företrädare inom Academedia slår tillbaka mot den egna opinionschefen Katariina Trevilles kritik mot Socialdemokraternas i Stockholmskampanj där finansborgarrådskandidaten Emilia Bjuggren säger att hon har blivit ”stämd” av friskolor efter att ha försökt motverka skoloncernernas ”övervinster”.

debatt
2026-04-25, 06:59

”Har ai tagit död på webbplatsen?”

DEBATT. Behövs webbplatsen i ai- och Tiktok-tider?  Den behövs mer än någonsin, Mårten Bokedal, senior manager på Optimizely.

debatt
2026-03-18, 01:13

”Har slutet av Metas storhetstid gått oss obemärkt förbi?”

Pr-konsulten Madeleine Fransson Stöök undrar varför så få reagerar på de stora förändringar Meta inför nu i ett ”desperat försök till överlevnad”.

debatt
2026-03-09, 22:55

”Europa investerar i lunchförmåner – varför släpar Sverige efter?”

Det är dags att Sverige återinför subventionerade restaurangluncher för anställda, anser Hélène Podsadni Nilsson, vd, Edenred, ett företag som jobbar med förmåner för anställda.

debatt
2025-12-30, 08:09

”Ai kräver nya chefsroller 2026”

Efter några år av ai-experiment är det dags att ta tekniken på allvar. 2026 blir året då vi slutar prata om potential och börjar mäta faktisk påverkan. Då behövs ett annat ledarskap med nya chefsroller. Det skriver Thomas Thorning, cjx-rådgivare på ai-företaget SAS Institute.

debatt
2025-12-29, 08:51

”Valåret 2026 kräver mer än räckvidd – ta ansvar för medielandskapet”

När ai-genererat innehåll ökar, kanallandskapet blir allt mer fragmenterat och valrörelsen 2026 närmar sig, borde kommunikatörer verka för ett medielandskap som bygger och främjar kvalitet, transparens och ansvar i vår kommunikation. Det gäller både företagens varumärken och politiska aktörer, skriver Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-12-10, 07:27

”En migrationsdebatt utan miljöperspektiv saknar verklighetsförankring”

DEBATT. Sveriges utrikespolitik handlar i dag endast om en sak. Det insåg civilingenjören- och arkitekten Nazdar Ghalali under ett möte med myndighetschefer på Sveriges ambassad i Ira den 27 november 2025 med myndighetschefen på Sveriges ambassad i Irak.

debatt
2025-11-21, 12:08

”Årets julklapp säger något om medielandskapet”

Årets julklapp, vuxenleksaken, visar att journalistik är underhållning och det måste alla  som paketerar budskap för medier ta höjd för, anser Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR.

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2026-04-02, 12:45

Vad är det för fel på S kommunikation?

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tidigare S-ledamot blir komchef på TCO
  • Bakom M-avhoppet i Karlstad
  • Geelmuyden Kiese snabbskiftar corp-chef
  • Narva snor Geelmuydens Kieses partner
  • Magdalena Andersson (s) turistkampanjar

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram