• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

22 Dec 2025

OPTIMIZELY: Ai dominerar julkampanjerna

Martechbolaget Optimizely presenterar en undersökning som visar att närmare åtta av tio marknadsförare använderai för att planera, testa och optimera sina julkampanjer.

I studien är gjorde bland 100 brittiska marknadsförare. Den visar att användningen av ai för julkampanjerna har ökat med 42 procent på ett å och att ai för 78 procent är en central del. 84 procent av marknadsförarna uppelver att konsumenternas förväntningar på personalisering är högre än någonsin.

Optimizely lyfter bland annat fram aiä-drivna kampanjer från Coca-Cola, McDonalds och Lexus som exempel på ai-drivna julkampanjer.

”AI har snabbt blivit avgörande för hur marknadsförare planerar, skapar och optimerar säsongsbetonade kampanjer, och studien visar hur dramatiskt användningen har ökat  det senaste året. Samtidigt förväntar sig konsumenter mer personliga upplevelser i avgörande köptillfällen, även här i Sverige, där ai kan hjälpa till att förfina upplevelser i realtid”, kommenterar Tara Corey, marknadschef på Optimizely.

Hon lyfter även fram att ai inte är svaret på alla frågor och pekar på Spotify år 2024 fick kritik för sin ai-genererade version av Spotify Wrapped och därför valde ett mer mänskligt grepp i år.

”Ai ger bäst resultat när den kompletterar, inte ersätter, mänsklig kreativitet. De starkaste digitala julupplevelserna skapas av varumärken som kombinerar ais skalbarhet och optimeringsförmåga med en genuin mänsklig touch. Det är den balansen som gör personalisering meningsfull och som i slutändan stärker relationen till konsumenterna”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

artificiell intelligenskampanjUndersökning & Analys

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-12-23, 14:15

Reklambyråns julklapp till svenska folket: Kolera och Salmonella

Utmanarbyrån Leo levererar en gosedjursbaserad julkampanj till organisationen WaterAid.

kampanj
2025-12-23, 09:07

Ving gör en Tele2 – återvinner gammal reklam

Under 2025 återupplivade Tele2 sitt reklammanér fåret Frank. Nu dammar Ving av ”Ferier du ikke vil hjem fra” som skapades det danska systerbolag Spies i början av 00-talet.

Casekampanj
2025-12-18, 08:51

Nepa värvar återvändare

Det börsnoterade undersökningsföretaget Nepa anställer en duo återvändare från mediebyrågruppen GroupM.

Undersökning & Analys
2025-12-16, 10:18

Mälarenergi sjunger upp varumärket

Med julhälsningar med sånguppträdande från bolagets anläggningar vill Mälarenergi lyfta varumärket.

Casekampanj
2025-12-12, 09:14

Unionen pressar 15 techföretag med pepparkakskampanj

Unionen lyfter fram 15 "oschysta" techföretag som borde bli ”snällare” och skriva kollektivavtal.

arbetsmarknadCasekampanj
2025-12-09, 07:26

Kommunikation – nyckeln till makt och inflytande

Enligt en ny specialfråga i Medieakademins Förtroendebarometer är den viktigaste nyckeln till makt och inflytande i Sverige att kunna kommunicera väl. 91 procent av svenskarna anser att förmågan att skriva och tala är mycket eller ganska viktig.

Undersökning & Analys
2025-12-04, 09:07

Google: Det sökte svenskarna på 2025

Google levererar sin wrap över vad svenskarna sökte på under det senaste årer i några väl valda kategoriter, rensade från bråkiga ämnen som politik och klimat och annat som kan störa techjättens affärer.

Undersökning & Analys
2025-12-03, 09:44

Svag ökning för tech-branschen –  räknar med stark tillväxt

Den svenska techbranschen växte med 1,6 procent till  1 133 miljarder kronor, enligt en rapport från branschorganisationen TechSverige.

techUndersökning & Analys
2025-12-02, 14:46

Sveriges Ingenjörer: Elever som läser teknik eller NA straffas med lägre betyg

Fackförbundet Sveriges Ingenjörer har tagit fram en modell som visar att elever som väljer att läsa naturvetenskap eller teknik på gymnasiet får lägre betyg än elever som går samhälle, ekonomi eller estet.

opinionsbildningUndersökning & Analys
2025-12-01, 09:18

Demoskop värvar tidigare Prime-chef

En tidigare chef på Prime och UNited Minds äntrar undersökningsföretaget Demoskop.

arbetarrörelserUndersökning & Analys
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Elisabeth Svantesson (m) rekordrekryterar ny GD till…
  • Handelsbanken-ordförandenas passion: Porsche
  • HiQ värvar pr-byråchef
  • Bonnier slår knockput i mediestöd – miljoner till…
  • Kanslichefen får lämna Sveriges Lärare  

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram