I studien är gjorde bland 100 brittiska marknadsförare. Den visar att användningen av ai för julkampanjerna har ökat med 42 procent på ett å och att ai för 78 procent är en central del. 84 procent av marknadsförarna uppelver att konsumenternas förväntningar på personalisering är högre än någonsin.
Optimizely lyfter bland annat fram aiä-drivna kampanjer från Coca-Cola, McDonalds och Lexus som exempel på ai-drivna julkampanjer.
”AI har snabbt blivit avgörande för hur marknadsförare planerar, skapar och optimerar säsongsbetonade kampanjer, och studien visar hur dramatiskt användningen har ökat det senaste året. Samtidigt förväntar sig konsumenter mer personliga upplevelser i avgörande köptillfällen, även här i Sverige, där ai kan hjälpa till att förfina upplevelser i realtid”, kommenterar Tara Corey, marknadschef på Optimizely.
Hon lyfter även fram att ai inte är svaret på alla frågor och pekar på Spotify år 2024 fick kritik för sin ai-genererade version av Spotify Wrapped och därför valde ett mer mänskligt grepp i år.
”Ai ger bäst resultat när den kompletterar, inte ersätter, mänsklig kreativitet. De starkaste digitala julupplevelserna skapas av varumärken som kombinerar ais skalbarhet och optimeringsförmåga med en genuin mänsklig touch. Det är den balansen som gör personalisering meningsfull och som i slutändan stärker relationen till konsumenterna”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

