– Almedalen är en arena där en massa olika aktörer försöker få gehör för sin agenda och påverka olika makthavare. Vi vill uppmärksamma hur man rent praktiskt jobbar med de här sakerna och försöker framhålla dem som gör det på ett bra sätt, säger Mikael Lindström, marknadschef på Opoint.
 
Medieanalysföretaget ska under Almedalsveckan mäta aktiviteten i opinionsbildarnas sociala kanaler. Det rör sig om antalet tweets och retweets men också inlägg, kommentarer och gilla-markeringar på Facebook. Opoint tittar även på hur ofta de omnämns i sociala medier.
 
Resultatet visas i realtid på sajten socialmediachart.com.
 
I slutet av veckan håller Opoint dessutom ett seminarium för att diskutera bland annat sin mätning och vad ett stort genomslag innebär. Då ska också Årets opinionsbildare koras av en expertpanel, med Opoints medienalys som utgångspunkt.
 
– Vi vill hitta ett sätt att premiera de som hittat ett bra sätt att använda sig av olika kommunikationsvägar. I synnerhet de som använder sig av digitala kanaler och framförallt sociala medier för att få fram sina budskap, säger Mikael Lindström.
 
Blir det en konkurrent till Hetast i Almedalen?
– Deras mätning får såklart stå för dem. Vi gör en mätning som kombinerar en faktabaserad undersökning med en bedömning. Vi fokuserar en hel del på att få till en rättvis och bra jämförelse mellan vilken uppmärksamhet man de facto väcker. Bland annat mäter vi hur många gånger aktörerna omnämns i samband med Almedalen, säger han.
 
I mätningen ingår 50 av de tyngsta aktörerna i Almedalen, en lista som baseras på dels hur många evenemang som organisationen har i det officiella programmet, dels hur aktiv närvaron är i sociala medier.
 
– Om det är någon som känner att de platsar på den listan så får de gärna höra av sig, säger Mikael Lindström.
 
Expertpanelen leds av statsvetaren Stig-Björn Ljunggren. Seminariet hålls i Vinterträdgården på Clarion Hotel Wisby på fredagen 4 juli, klockan 15.00.