Bakgrunden är att Majblomman har sett en ökning i antalet ansökningar om ekonomiskt stöd. Organisationen hade också blommar var som inte blev sålda i våras, som då normalt Majblommar säljs. Lösningen blev en ett självplock av majblommor.

Mitt på Kungsgatan i Göteborg har Majblomman nu satt upp ett självplock med majblommor. Tanken är att bidragsgivare ska plocka blommor från en stortavla och betala genom att skanna en qr-kod.

Det ska också gå att självplocka blommorna på Majblommans hemsida, majblomman.se

”Kampanjen har främst marknadsförts i sociala kanaler. Men även innan vi gick ut med kampanjen i egna kanaler såg vi att människor började fota och dela självplocket organiskt. Vi har även en stor digital utomhustavla på Kungsgatan i Göteborg som uppmanar till att besöka självplocket några hundra meter bort”, berättar Julia Samuelsson, pr-strateg på Forsman & Bodenfors.

 

arbetsgrupp
Majblomman

Åse Henell, generalsekreterare

Forsman & Bodenfors 
ad Sophia Lindholm, Julia Holtback Yeter, Johanna Landberg
copy Daga Simonsson
design Chanelle Kazemi
produktionsledare Ewa Edlund
projektledare Ann Spennare
planner Anita Rafiei