I år tvingades organisation Majblommans Riksförbund för första gången på 113 år att ställa in den traditionella försäljningen av blomman som brukar utföras av skolbarn.

I stället drog Majblomman i gång en digital försäljning av digitala majblommor. Hittills har Majblomman fått in 9,5 miljoner kronor, men siktar på att få in 10 miljoner.

”Vi har 2500 pågående insamlingar som drivs av skolklasser, företag och privatpersoner. Vi utmanar varje insamling att öka med 200 kronor. Om vi kan få så många som möjligt att dela sina insamlingar en sista sväng så har vi en god chans att få in den halva miljon som behövs för att nå 10 miljoner till sista maj”, berättar Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve, i ett utskick.

Nås det målet kommer Majblomman likväl att ha tappat 57 miljoner jämfört i fjol, då försäljningen landade på 67 miljoner kronor.